SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Vlaky sú staré a ešte staršie, ale bezpečné

Vŕzgajúce vagóny, pískajúce brzdy, zaseknuté okná, skoro nepoužiteľná toaleta, dvere, ktoré slabší človek zvnútra často ani nedokáže otvoriť, blikajúce neónky. Cestujúci najmä v osobných vlakoch sedávajú aj v dvadsať- až tridsaťročných vagónoch. Niektoré

majú sedadlá tak blízko seba, že sa ľudia sediaci oproti dotýkajú kolenami.

„Vlaky sú staré, ak sa nebudú obnovovať, onedlho vozne nesplnia technické podmienky pre bezpečnosť. Zatiaľ sú však vlaky bezpečné,“ hovorí šéf Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt. Niektoré naše vlaky podľa neho nepustia do zahraničia, lebo nespĺňajú parametre na tzv. koridorové trate, kde je vyššia rýchlosť.

„Je fakt, že zamestnanci majú problém vysvetľovať cestujúcim, prečo sú vlaky také prestarnuté, prečo niektoré horšie kúria. Samozrejme, že aj naši zamestnanci by radšej robili v pekných čistých vagónoch,“ hovorí Schmidt.

SkryťVypnúť reklamu

Na trati z Bratislavy do Rohožníka a späť, na ktorej prevádzkuje vlaky Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť, jazdí motorový vláčik vyrobený v roku 1959. Keď ho nedávno symbolicky pri príležitosti začatia prevádzky vypravovali, jeden vagón museli odstaviť, lebo z dverí sa vyvalil dym a zasahovali aj muži s hasiacim prístrojom.

„Modernizáciou vozňového parku sa začali železnice komplexne zaoberať v roku 1996. Z 2150 osobných vozňov ŽSR bolo 51 percent starších ako 20 rokov a 13 percent starších ako 30 rokov. Z 1674 rušňov bolo 945 starších ako 25 rokov. Motorové vozne boli zastarané takmer všetky,“ povedal hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.

Odvtedy sa modernizovalo len niekoľko desiatok vagónov ročne a z významnejších nových osobných vlakov pribudli iba ľahké na trate vo Vysokých Tatrách.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je vylúčené, že prvá špičková nová moderná súprava (zo štyroch pripravovaných), ktorej vozne sa v zákrutách naklápajú, a cestovanie je pohodlnejšie, by sa mohla u nás objaviť v roku 2004.

„Vagóny sú naozaj staré, nemáme z toho radosť, ale nepamätám sa, že by niekto vo vlaku zahynul na následky nehody. Vlaky sú bezpečné,“ povedal jeden zo sprievodcov na bratislavskej Hlavnej stanici. (rf)

Stav železničných vozňov

Počet osobných 1 531 kusov
Počet nákladných 18 374 kusov
Z toho:
Staršie ako 30 rokov 13,2 %
Do 30 rokov 11,5 %
Do 25 rokov 16,4 %
Do 20 rokov 28,7 %
Do 15 rokov 25,3 %
Do 10 rokov 1,2 %
Do 5 rokov 3,7 %

(Zdroj: Železničná spoločnosť)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 696
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 608
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 909
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 993
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 618
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 264
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 095
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 065
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 970
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 941
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 358
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 951
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 584
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 386
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 252
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu