Vlaky sú staré a ešte staršie, ale bezpečné

Vŕzgajúce vagóny, pískajúce brzdy, zaseknuté okná, skoro nepoužiteľná toaleta, dvere, ktoré slabší človek zvnútra často ani nedokáže otvoriť, blikajúce neónky. Cestujúci najmä v osobných vlakoch sedávajú aj v dvadsať- až tridsaťročných vagónoch. Niektoré

majú sedadlá tak blízko seba, že sa ľudia sediaci oproti dotýkajú kolenami.

„Vlaky sú staré, ak sa nebudú obnovovať, onedlho vozne nesplnia technické podmienky pre bezpečnosť. Zatiaľ sú však vlaky bezpečné,“ hovorí šéf Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt. Niektoré naše vlaky podľa neho nepustia do zahraničia, lebo nespĺňajú parametre na tzv. koridorové trate, kde je vyššia rýchlosť.

„Je fakt, že zamestnanci majú problém vysvetľovať cestujúcim, prečo sú vlaky také prestarnuté, prečo niektoré horšie kúria. Samozrejme, že aj naši zamestnanci by radšej robili v pekných čistých vagónoch,“ hovorí Schmidt.

Na trati z Bratislavy do Rohožníka a späť, na ktorej prevádzkuje vlaky Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť, jazdí motorový vláčik vyrobený v roku 1959. Keď ho nedávno symbolicky pri príležitosti začatia prevádzky vypravovali, jeden vagón museli odstaviť, lebo z dverí sa vyvalil dym a zasahovali aj muži s hasiacim prístrojom.

„Modernizáciou vozňového parku sa začali železnice komplexne zaoberať v roku 1996. Z 2150 osobných vozňov ŽSR bolo 51 percent starších ako 20 rokov a 13 percent starších ako 30 rokov. Z 1674 rušňov bolo 945 starších ako 25 rokov. Motorové vozne boli zastarané takmer všetky,“ povedal hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.

Odvtedy sa modernizovalo len niekoľko desiatok vagónov ročne a z významnejších nových osobných vlakov pribudli iba ľahké na trate vo Vysokých Tatrách.

Nie je vylúčené, že prvá špičková nová moderná súprava (zo štyroch pripravovaných), ktorej vozne sa v zákrutách naklápajú, a cestovanie je pohodlnejšie, by sa mohla u nás objaviť v roku 2004.

„Vagóny sú naozaj staré, nemáme z toho radosť, ale nepamätám sa, že by niekto vo vlaku zahynul na následky nehody. Vlaky sú bezpečné,“ povedal jeden zo sprievodcov na bratislavskej Hlavnej stanici. (rf)

Stav železničných vozňov

Počet osobných 1 531 kusov
Počet nákladných 18 374 kusov
Z toho:
Staršie ako 30 rokov 13,2 %
Do 30 rokov 11,5 %
Do 25 rokov 16,4 %
Do 20 rokov 28,7 %
Do 15 rokov 25,3 %
Do 10 rokov 1,2 %
Do 5 rokov 3,7 %

(Zdroj: Železničná spoločnosť)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Leto nekončí!
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  6. Už aj seniori presadajú do SUV
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  9. Bratislava gets a new public space and park
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 493
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 089
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 183
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 776
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 736
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 341
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 091
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 088
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 668
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 564