SME

Vlaky sú staré a ešte staršie, ale bezpečné

Vŕzgajúce vagóny, pískajúce brzdy, zaseknuté okná, skoro nepoužiteľná toaleta, dvere, ktoré slabší človek zvnútra často ani nedokáže otvoriť, blikajúce neónky. Cestujúci najmä v osobných vlakoch sedávajú aj v dvadsať- až tridsaťročných vagónoch. Niektoré

majú sedadlá tak blízko seba, že sa ľudia sediaci oproti dotýkajú kolenami.

„Vlaky sú staré, ak sa nebudú obnovovať, onedlho vozne nesplnia technické podmienky pre bezpečnosť. Zatiaľ sú však vlaky bezpečné,“ hovorí šéf Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt. Niektoré naše vlaky podľa neho nepustia do zahraničia, lebo nespĺňajú parametre na tzv. koridorové trate, kde je vyššia rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Je fakt, že zamestnanci majú problém vysvetľovať cestujúcim, prečo sú vlaky také prestarnuté, prečo niektoré horšie kúria. Samozrejme, že aj naši zamestnanci by radšej robili v pekných čistých vagónoch,“ hovorí Schmidt.

SkryťVypnúť reklamu

Na trati z Bratislavy do Rohožníka a späť, na ktorej prevádzkuje vlaky Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť, jazdí motorový vláčik vyrobený v roku 1959. Keď ho nedávno symbolicky pri príležitosti začatia prevádzky vypravovali, jeden vagón museli odstaviť, lebo z dverí sa vyvalil dym a zasahovali aj muži s hasiacim prístrojom.

„Modernizáciou vozňového parku sa začali železnice komplexne zaoberať v roku 1996. Z 2150 osobných vozňov ŽSR bolo 51 percent starších ako 20 rokov a 13 percent starších ako 30 rokov. Z 1674 rušňov bolo 945 starších ako 25 rokov. Motorové vozne boli zastarané takmer všetky,“ povedal hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.

Odvtedy sa modernizovalo len niekoľko desiatok vagónov ročne a z významnejších nových osobných vlakov pribudli iba ľahké na trate vo Vysokých Tatrách.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je vylúčené, že prvá špičková nová moderná súprava (zo štyroch pripravovaných), ktorej vozne sa v zákrutách naklápajú, a cestovanie je pohodlnejšie, by sa mohla u nás objaviť v roku 2004.

„Vagóny sú naozaj staré, nemáme z toho radosť, ale nepamätám sa, že by niekto vo vlaku zahynul na následky nehody. Vlaky sú bezpečné,“ povedal jeden zo sprievodcov na bratislavskej Hlavnej stanici. (rf)

Stav železničných vozňov

Počet osobných 1 531 kusov
Počet nákladných 18 374 kusov
Z toho:
Staršie ako 30 rokov 13,2 %
Do 30 rokov 11,5 %
Do 25 rokov 16,4 %
Do 20 rokov 28,7 %
Do 15 rokov 25,3 %
Do 10 rokov 1,2 %
Do 5 rokov 3,7 %

(Zdroj: Železničná spoločnosť)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 86 526
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 603
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 323
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 313
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 385
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 458
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu