SME

Sú naše autobusy bezpečné? Áno aj nie

Tragická autobusová nehoda začiatkom augusta pri obci Úhorná, kde zahynulo 11 ľudí, vyvolala otázku, v akom stave sú autobusy, ktoré po Slovensku vozia ľudí. Denník SME zistil, že výnimkou nie sú ani dvadsaťročné autobusy, najazdené kilometre niektorých .


FOTO SME - JAN KROŠLÁK FOTO SME - ĽUBOŠ PILC


Tragická autobusová nehoda začiatkom augusta pri obci Úhorná, kde zahynulo 11 ľudí, vyvolala otázku, v akom stave sú autobusy, ktoré po Slovensku vozia ľudí. Denník SME zistil, že výnimkou nie sú ani dvadsaťročné autobusy, najazdené kilometre niektorých sa približujú k miliónu a priemerný vek autobusov je viac ako 11 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Vozový park je neutešený. V niektorých akciovkách Slovenskej autobusovej dopravy začali obnovu, ale nie je dostatočná. Niektoré autobusy sú na hranici bezpečnosti. Prešli síce Stanicou technickej kontroly, ale STK je jedna vec a prestarnutý materiál druhá,“ hovorí šéf Nezávislého odborového zväzu verejnej cestnej dopravy Marián Grác.

SkryťVypnúť reklamu

Pred niekoľkými týždňami odborník zo žilinského Ústavu súdneho inžinierstva Gustáv Kasanický pre SME povedal, že technický stav autobusov je taký, že by do nich radšej nesadal. „Staré autobusy sú strašné. Ľudia, čo sa o ne starajú, si zaslúžia obdiv, že vôbec ešte jazdia,“ povedal.

Najmladšie sú v Bratislave

Najnižší priemerný vek autobusov má bratislavská SAD. Jej riaditeľ Emil Binda hovorí, že majú vypracovaný systém pravidelnej údržby a snažia sa mať autobusy bezpečné. „Dopravnú nehodu nemôže nik predvídať, ale nehôd z technických dôvodov je málo.“

Binda priznáva, že stav autobusov sa veľmi nezlepšuje. „Obnova vozového parku je mizivá. Hovorí sa, že v podnikoch verejných dopravcov, ako sú SAD, je okolo 5-tisíc vozidiel. Keby jazdili autobusy 10 rokov, muselo by sa nakupovať najmenej päťsto nových autobusov ročne. Podľa mňa sa na Slovensku viac ako 100 autobusov do roka nepredá.“

SkryťVypnúť reklamu

Rozdiel medzi bratislavskými a ostatnými autobusmi vidieť každé ráno na autobusovej stanici. Keď prichádzajú, na prvý pohľad sa dá odhadnúť, ktorý je zo SAD Bratislava, a ktorý z iného podniku. Mestské autobusy, sú však v žalostnom stave aj v Bratislave.

S čím sú problémy

Najväčšie problémy majú šoféri s brzdami, tlmičmi, pneumatikami. Rozbité cesty stav ešte zhoršujú. V mestách, kde autobusy veľmi často brzdia a rozbiehajú sa na zastávkach, trpia aj motory a prevodovky.

Dobré autobusy nemajú ani na prímestských spojoch. „Mám deväťročný autobus a zatiaľ s ním problémy neboli. Má najazdených vyše 700-tisíc, pravidelne chodí na prehliadky. Jazdím s ním od začiatku, takže ho poznám dobre a viem, čo si na ňom môžem dovoliť,“ hovorí vodič modrého autobusu na stanici v Bratislave. Myslí si, že pri tragickej nehode na východe asi nebol vinný vodič. Problém vidí v harmonograme. „Ak niekde opravujú cestu, alebo je zápcha, zbrzdí nás to, lenže ja na dedinu musím prísť v stanovenom čase. Preto idem, ako sa dá, aby som nemeškal. Medzitým musím zastavovať na každom treťom, alebo piatom kilometri na zastávkach, dávam lístky, beriem peniaze, ak je viac ľudí, znova ma to zdržiava a cestou sa snažím meškanie dohnať. Zvnútra zasa autobusy ničia aj ľudia. Nerozumiem, prečo trhajú sedačky a maľujú po stenách.“

SkryťVypnúť reklamu

Čím viac na východ, tým horšie

Marián Grác hovorí, že čím ďalej na východ, tým sú autobusy, najmä prímestskej dopravy, horšie: „Ekonomická životnosť autobusov by sa mala pohybovať zhruba na úrovni šesť rokov, čo sa týka technickej, najviac desať. Niektoré autobusy sú v takom stave, že ich pokojne môžu ihneď vyradiť. Málinko, len po stotinách sa zlepšuje vekový priemer autobusov. Nie je to len nákupom nových autobusov, veľa liniek sa totiž ruší, a staré autobusy sa vyraďujú. Ale som presvedčený, že do piatich rokov sa to zlepší.“

Štandardný prímestský autobus stojí okolo štyroch miliónov korún, ale závisí aj od výbavy. Luxusnejšie diaľkové sú omnoho drahšie. Dosť drahé sú autobusy na mestskú dopravu, najmä kĺbové a so zníženým podvozkom. Napríklad Dopravný podnik Bratislava by potreboval na obnovu 307 autobusov viac ako dve miliardy korún. Asi 250 autobusov, čo je zhruba polovica vozového parku, je po lehote životnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  6. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  7. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 69 038
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 212
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 861
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 556
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 179
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 064
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 164
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 308
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 519
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 73 571
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 830
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 265
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 896
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 373
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 754
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu