SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

V osobnej železničnej doprave sa schyľuje k prvej bitke o cestujúceho

Bratislava 29. augusta (TASR) - V osobnej železničnej doprave na Slovensku sa schyľuje k prvej vážnejšej bitke o cestujúceho. Počnúc tohtoročným septembrom ...

Bratislava 29. augusta (TASR) - V osobnej železničnej doprave na Slovensku sa schyľuje k prvej vážnejšej bitke o cestujúceho. Počnúc tohtoročným septembrom budú totiž na trati Bratislava-Zohor premávať obojsmerne vlaky dvoch železničných spoločností.

Zatiaľ čo u Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., Bratislava, predstavuje uvedená trať malú, ale významnú časť ňou používanej železničnej siete, v prípade Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti (BRKS), a. s., ide len o druhú linku, ktorú táto spoločnosť prevádzkuje. Prvou je regionálna trať Zohor-Záhorská Ves.

Skryť Vypnúť reklamu

"BRKS aj napriek tomu, že ide len o regionálnu spoločnosť, vnímame ako konkurenta," uviedol TASR hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Rovnako vidí situáciu aj Roman Filistein, zástupca bratislavskej župy, ktorá vlastní v BRKS 51-% podiel. Podľa M. Čikovského však bude BRKS konkurovať ZSSK nielen v rámci osobnej regionálnej dopravy, ale neskôr aj v širšom medziregionálnom okruhu, prípadne v oblasti nákladnej dopravy. R. Filistein tieto zámery nepoprel, spomedzi možných aktivít však vyzdvihol zámer spoločnosti spustiť taktovú dopravu vnútri Bratislavy.

"Čo nám vadí, je, že BRKS využíva na odstránenie konkurencie nekalé praktiky," tvrdí M. Čikovský. "Ako je možné, že odchody ich vlakov predstihujú odchody našich v smere na Zohor len o niekoľko minút?" pýta sa hovorca ZSSK. R. Filistein tvrdí, že tomu tak nie je. "Raz ide skôr náš vlak, raz ich. Okrem toho konečný grafikon sme nevyrábali my, ale vlastník infraštruktúry - Železnice SR. BRKS žiadala pôvodne na prepravu úplne iné časy, ako nakoniec dostala," uzatvoril R. Filistein. "Tak potom s časmi špekulatívne obchodujú ŽSR," domnieva sa M. Čikovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Spúšťacím mechanizmom sporu medzi ZSSK a BRKS bol záujem súkromnej spoločnosti kúpiť od ZSSK niekoľko motorových a prívesných vozňov, ktoré chcela nasadiť na trať Zohor-Rohožník. ZSSK podľa R. Filisteina nedodržala svoj sľub, keď neumožnila BRKS kúpiť vozne za pôvodne avizovanú cenu do 350 000 Sk, ale ponúkla cenu trojnásobne až štvornásobne vyššiu. "Vozne typu 830 a 850, o ktoré má BRKS záujem, prešli medzičasom rekonštrukciou a navyše majú v rezerve neubehnuté kilometre, ZSSK ich nemôže predať za menšiu ako zostatkovú hodnotu, ide o majetok štátu," bráni sa M. Čikovský.

ZSSK však BRKS prisľúbila, že sa pokúsi nájsť vo vozidlovom parku fungujúce vozne, ktoré budú cenovo spadať do požadovanej výšky. Napriek tomu musí BRKS odložiť prevádzku na trati Zohor-Rohožník o niekoľko týždňov. V súčasnosti pozostáva jej mobilný park z dvoch motorových jednotiek a jedného prívesného vozňa. OD ZSSK potrebuje ďalšie tri jednotky a tri vozne.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšími akcionármi BRKS sú ŽOS Vrútky s 20 %, Wagon Service Travel, s. r. o., Bratislava s 12 %, obce Záhorská Ves, Vysoká pri Morave, Rohožník a Lozorno (4 %). Strategickým zahraničným partnerom sa stal Connex Transport AB so sídlom v Štokholme, ktorý vlastní 13 %.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 824
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 822
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 882
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 215
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 177
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 599
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 932
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 654
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 606
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu