V osobnej železničnej doprave sa schyľuje k prvej bitke o cestujúceho

Bratislava 29. augusta (TASR) - V osobnej železničnej doprave na Slovensku sa schyľuje k prvej vážnejšej bitke o cestujúceho. Počnúc tohtoročným septembrom ...

Bratislava 29. augusta (TASR) - V osobnej železničnej doprave na Slovensku sa schyľuje k prvej vážnejšej bitke o cestujúceho. Počnúc tohtoročným septembrom budú totiž na trati Bratislava-Zohor premávať obojsmerne vlaky dvoch železničných spoločností.

Zatiaľ čo u Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., Bratislava, predstavuje uvedená trať malú, ale významnú časť ňou používanej železničnej siete, v prípade Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti (BRKS), a. s., ide len o druhú linku, ktorú táto spoločnosť prevádzkuje. Prvou je regionálna trať Zohor-Záhorská Ves.

"BRKS aj napriek tomu, že ide len o regionálnu spoločnosť, vnímame ako konkurenta," uviedol TASR hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Rovnako vidí situáciu aj Roman Filistein, zástupca bratislavskej župy, ktorá vlastní v BRKS 51-% podiel. Podľa M. Čikovského však bude BRKS konkurovať ZSSK nielen v rámci osobnej regionálnej dopravy, ale neskôr aj v širšom medziregionálnom okruhu, prípadne v oblasti nákladnej dopravy. R. Filistein tieto zámery nepoprel, spomedzi možných aktivít však vyzdvihol zámer spoločnosti spustiť taktovú dopravu vnútri Bratislavy.

"Čo nám vadí, je, že BRKS využíva na odstránenie konkurencie nekalé praktiky," tvrdí M. Čikovský. "Ako je možné, že odchody ich vlakov predstihujú odchody našich v smere na Zohor len o niekoľko minút?" pýta sa hovorca ZSSK. R. Filistein tvrdí, že tomu tak nie je. "Raz ide skôr náš vlak, raz ich. Okrem toho konečný grafikon sme nevyrábali my, ale vlastník infraštruktúry - Železnice SR. BRKS žiadala pôvodne na prepravu úplne iné časy, ako nakoniec dostala," uzatvoril R. Filistein. "Tak potom s časmi špekulatívne obchodujú ŽSR," domnieva sa M. Čikovský.

Spúšťacím mechanizmom sporu medzi ZSSK a BRKS bol záujem súkromnej spoločnosti kúpiť od ZSSK niekoľko motorových a prívesných vozňov, ktoré chcela nasadiť na trať Zohor-Rohožník. ZSSK podľa R. Filisteina nedodržala svoj sľub, keď neumožnila BRKS kúpiť vozne za pôvodne avizovanú cenu do 350 000 Sk, ale ponúkla cenu trojnásobne až štvornásobne vyššiu. "Vozne typu 830 a 850, o ktoré má BRKS záujem, prešli medzičasom rekonštrukciou a navyše majú v rezerve neubehnuté kilometre, ZSSK ich nemôže predať za menšiu ako zostatkovú hodnotu, ide o majetok štátu," bráni sa M. Čikovský.

ZSSK však BRKS prisľúbila, že sa pokúsi nájsť vo vozidlovom parku fungujúce vozne, ktoré budú cenovo spadať do požadovanej výšky. Napriek tomu musí BRKS odložiť prevádzku na trati Zohor-Rohožník o niekoľko týždňov. V súčasnosti pozostáva jej mobilný park z dvoch motorových jednotiek a jedného prívesného vozňa. OD ZSSK potrebuje ďalšie tri jednotky a tri vozne.

Ďalšími akcionármi BRKS sú ŽOS Vrútky s 20 %, Wagon Service Travel, s. r. o., Bratislava s 12 %, obce Záhorská Ves, Vysoká pri Morave, Rohožník a Lozorno (4 %). Strategickým zahraničným partnerom sa stal Connex Transport AB so sídlom v Štokholme, ktorý vlastní 13 %.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 664
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 968
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 106
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 669
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 446
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 857
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472