SME

V osobnej železničnej doprave sa schyľuje k prvej bitke o cestujúceho

Bratislava 29. augusta (TASR) - V osobnej železničnej doprave na Slovensku sa schyľuje k prvej vážnejšej bitke o cestujúceho. Počnúc tohtoročným septembrom ...

Bratislava 29. augusta (TASR) - V osobnej železničnej doprave na Slovensku sa schyľuje k prvej vážnejšej bitke o cestujúceho. Počnúc tohtoročným septembrom budú totiž na trati Bratislava-Zohor premávať obojsmerne vlaky dvoch železničných spoločností.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zatiaľ čo u Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., Bratislava, predstavuje uvedená trať malú, ale významnú časť ňou používanej železničnej siete, v prípade Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti (BRKS), a. s., ide len o druhú linku, ktorú táto spoločnosť prevádzkuje. Prvou je regionálna trať Zohor-Záhorská Ves.

SkryťVypnúť reklamu

"BRKS aj napriek tomu, že ide len o regionálnu spoločnosť, vnímame ako konkurenta," uviedol TASR hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Rovnako vidí situáciu aj Roman Filistein, zástupca bratislavskej župy, ktorá vlastní v BRKS 51-% podiel. Podľa M. Čikovského však bude BRKS konkurovať ZSSK nielen v rámci osobnej regionálnej dopravy, ale neskôr aj v širšom medziregionálnom okruhu, prípadne v oblasti nákladnej dopravy. R. Filistein tieto zámery nepoprel, spomedzi možných aktivít však vyzdvihol zámer spoločnosti spustiť taktovú dopravu vnútri Bratislavy.

"Čo nám vadí, je, že BRKS využíva na odstránenie konkurencie nekalé praktiky," tvrdí M. Čikovský. "Ako je možné, že odchody ich vlakov predstihujú odchody našich v smere na Zohor len o niekoľko minút?" pýta sa hovorca ZSSK. R. Filistein tvrdí, že tomu tak nie je. "Raz ide skôr náš vlak, raz ich. Okrem toho konečný grafikon sme nevyrábali my, ale vlastník infraštruktúry - Železnice SR. BRKS žiadala pôvodne na prepravu úplne iné časy, ako nakoniec dostala," uzatvoril R. Filistein. "Tak potom s časmi špekulatívne obchodujú ŽSR," domnieva sa M. Čikovský.

SkryťVypnúť reklamu

Spúšťacím mechanizmom sporu medzi ZSSK a BRKS bol záujem súkromnej spoločnosti kúpiť od ZSSK niekoľko motorových a prívesných vozňov, ktoré chcela nasadiť na trať Zohor-Rohožník. ZSSK podľa R. Filisteina nedodržala svoj sľub, keď neumožnila BRKS kúpiť vozne za pôvodne avizovanú cenu do 350 000 Sk, ale ponúkla cenu trojnásobne až štvornásobne vyššiu. "Vozne typu 830 a 850, o ktoré má BRKS záujem, prešli medzičasom rekonštrukciou a navyše majú v rezerve neubehnuté kilometre, ZSSK ich nemôže predať za menšiu ako zostatkovú hodnotu, ide o majetok štátu," bráni sa M. Čikovský.

ZSSK však BRKS prisľúbila, že sa pokúsi nájsť vo vozidlovom parku fungujúce vozne, ktoré budú cenovo spadať do požadovanej výšky. Napriek tomu musí BRKS odložiť prevádzku na trati Zohor-Rohožník o niekoľko týždňov. V súčasnosti pozostáva jej mobilný park z dvoch motorových jednotiek a jedného prívesného vozňa. OD ZSSK potrebuje ďalšie tri jednotky a tri vozne.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšími akcionármi BRKS sú ŽOS Vrútky s 20 %, Wagon Service Travel, s. r. o., Bratislava s 12 %, obce Záhorská Ves, Vysoká pri Morave, Rohožník a Lozorno (4 %). Strategickým zahraničným partnerom sa stal Connex Transport AB so sídlom v Štokholme, ktorý vlastní 13 %.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 573
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 966
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 995
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 930
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 397
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 219
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 971
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 837
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 977
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 492
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 011
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 541
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 801
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 414
  7. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 190
  8. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu 3 750
  1. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  2. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  3. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  4. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  5. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  6. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  7. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  8. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
SkryťZatvoriť reklamu