„Dodržiavanie pravidiel je pre mnohých našich vodičov niečo neznáme. U nás sa jazdí bezohľadne, nerešpektuje sa červená. Vodiči v susednom Rakúsku jazdia priam ukážkovo, v obciach dodržiavajú predpísanú päťdesiatku,“ píše sa v novom čísle motoristického časopisu Stop.
Ušetrený čas pri jazde nepovolenou rýchlosťou je pritom iluzórnou výhodou. Po diaľnici z Trenčína je vodič v Bratislave za 60 minút, ak ide rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu. Šofér, ktorý ide 160 kilometrov za hodinu, to stihne za 48 minút 45 sekúnd. Ušetrí teda zhruba 11 minút, ale má vyššiu spotrebu.
Čo má robiť vodič, ktorý sa ocitne pod tlakom agresívneho jazdca za chrbtom? Ignorovať, radí psychológ Julián Lučanský. „Agresivita vzbudzuje ďalšiu agresivitu. Ak vodič ukáže agresívnemu šoférovi, čo si o ňom myslí, ten môže ukázať napríklad pištoľ, čo sa už aj stalo,“ hovorí.
Vodič by sa mal sústrediť predovšetkým na vlastnú jazdu. „Treba počítať s tým, že je čoraz viac agresívnejších vodičov, ale, žiaľ, iný vodič proti tomu nemôže urobiť nič,“ hovorí psychológ.
Okrem agresivity je nebezpečná aj neznalosť pravidiel. Rizikové križovatky začali v poslednom čase nahrádzať kruhové objazdy, slovenskí vodiči však nepoznajú pravidlá. Smerovky skoro vždy dávajú opačne - keď na vjazd prichádzajú, a nie keď ho opúšťajú. „Napriek tomu sú objazdy bezpečnejšie. Štatistiky potvrdzujú, že následky dopravných nehôd na kruhových objazdoch nižšie ako na klasických križovatkách,“ hovorí policajt Pavol Haviernik. (rf)