Quo vadis, cestovný ruch na Slovensku?

Cestovný ruch by sa mohol stať vlajkovou loďou slovenského hospodárstva, ale v súčasnosti to vyzerá, akoby stále prešľapoval na tom istom mieste. Dodnes sme nenašli vhodný spôsob, ako spraviť z tohto odvetvia prosperujúci sektor, ktorý bude prinášať ...

Cestovný ruch by sa mohol stať vlajkovou loďou slovenského hospodárstva, ale v súčasnosti to vyzerá, akoby stále prešľapoval na tom istom mieste. Dodnes sme nenašli vhodný spôsob, ako spraviť z tohto odvetvia prosperujúci sektor, ktorý bude prinášať zisk a zamestnávať slovenských občanov. Príkladom zmeny prístupu k cestovnému ruchu môžu byť susediace štáty Česká republika a Maďarsko, ktoré sú v cestovnom ruchu ďaleko pred nami a vykazujú v ňom aktívne prebytky.

V súčasnosti podiel cestovného ruchu na tvorbe hrubého domáceho produktu dosahuje len výšku štyroch percent. Môžeme hrdo vyhlásiť, že sme vlastníkmi obrovských prírodných, kultúrnych a historických hodnôt. V súčasnosti však tieto hodnoty v medzinárodnej konkurencii nevieme predať za takú cenu, ktorá by bola týmto hodnotám adekvátna. Neustále sa snažíme napodobňovať v cestovnom ruchu niečo, čo považujeme za svetové, čo vidíme v cestovnom ruchu v zahraničí, ale skutočnosť je taká, že práve v cestovnom ruchu je hlavnou konkurenčnou výhodou jedinečnosť a neopakovateľnosť produktu, a nie jeho napodobovanie. Pravda je, že v súčasnosti sa v cestovnom ruchu zmietame v nekoncepčnosti a neujasnenosti jeho ďalšieho smerovania, pričom absentuje stratégia jeho dlhodobého rozvoja, v ktorej by bol načrtnutý cieľ a spôsoby, akým tento cieľ dosiahnuť. Hlavným problémom je neschopnosť ponúknuť, čo máme, čo je jedinečné a pre nás charakteristické. Ľahkovážne upúšťame od našich typických a neopakovateľných prvkov a znakov, ktoré odjakživa vtláčali nášmu prostrediu špecifický charakter, tvorili jedinečný obraz našej krajiny.

Kopírovanie je však nepochopiteľné v čase, keď zahraničný klient, ktorý je unavený uniformitou rekreačných stredísk, začína častejšie vyhľadávať niečo nezvyčajné a netypické. V čase neúprosného a neľútostného zápasu o hosťa si musíme uvedomiť, čo potenciálny hosť od svojej dovolenky žiada. Súčasný hosť je síce náročný, ale nie na honosnosť či prepych, ale na určitý kultivovaný štandard, ktorý chce pociťovať na každom kroku. Potrpí si na kvalitu služieb v najširšom chápaní, chce, aby bolo o neho postarané vo všetkých smeroch. Vníma to ako samozrejmosť, ktorú vyhľadáva a očakáva. Popri kopírovaní však akosi zabúdame, že základná myšlienka cestovného ruchu je postavená na jedinečnosti a neopakovateľnosti ponúk.

Jedným z mála pozitívnych krokov, ktoré boli v tejto oblasti podniknuté, bolo prvé rokovanie spoločnej komisie NR SR pre cestovný ruch, ktorá je poradným orgánom výboru NR SR pre hospodárstvo, výborov pre privatizáciu a podnikanie, pre pôdohospodárstvo a pre verejnú správu. Na tomto rokovaní spoločná komisia NR SR pre cestovný ruch skoordinovala svoju činnosť s Ministerstvom hospodárstva SR a vyjadrila podporu vytvoreniu ústredného orgánu štátnej správy na úseku cestovného ruchu. Na začiatok roka 2002 pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR vytvorenie národného úradu pre cestovný ruch, ktorý by sa mal stať motorom rozvoja cestovného ruchu na Slovensku. Konkrétna podpora od spoločnej komisie NR SR pre cestovný ruch by mala mať formu hľadania ďalších možností financovania zo štátneho rozpočtu. Vhodnou iniciatívou, ktorá pomohla rozbehu tohtoročnej letnej turistickej sezóny, je Program podpory rozvoja cestovného ruchu. Vďaka tomuto programu bolo podporených 49 ubytovacích zariadení, 14 pohostinstiev a 17 lyžiarskych stredísk a kúpalísk. Vytvorilo sa takmer 260 pracovných miest a boli podporení podnikatelia z vyše štyridsiatich okresov SR. Práve podporenie podnikateľov z takmer celého Slovenska, nielen najviac profanovaných Vysokých Tatier a Bratislavy, by mohlo viesť k plošnému rozvoju cestovného ruchu na Slovensku.

Ak chceme, aby sa cestovný ruch stal jednou z vlajkových lodí nášho hospodárstva, musíme využívať jedinečnosť a krásy Slovenska, to, čo je neopakovateľné, jedinečné a pre nás charakteristické. To, čo je založené na našich typických a neopakovateľných prvkoch a znakoch, na národnej mentalite či spôsobe života, ktoré odnepamäti vtláčali nášmu prostrediu špecifický charakter, spolu s podporou v legislatíve tvorí dostatočnú záruku, že Slovensko budú zahraniční hostia vyhľadávať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  5. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  8. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  9. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  10. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 68 175
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 730
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 10 314
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 10 258
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 799
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 817
  7. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 4 219
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 984
  9. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 918
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti 2 559