SME
Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Quo vadis, cestovný ruch na Slovensku?

Cestovný ruch by sa mohol stať vlajkovou loďou slovenského hospodárstva, ale v súčasnosti to vyzerá, akoby stále prešľapoval na tom istom mieste. Dodnes sme nenašli vhodný spôsob, ako spraviť z tohto odvetvia prosperujúci sektor, ktorý bude prinášať ...

Cestovný ruch by sa mohol stať vlajkovou loďou slovenského hospodárstva, ale v súčasnosti to vyzerá, akoby stále prešľapoval na tom istom mieste. Dodnes sme nenašli vhodný spôsob, ako spraviť z tohto odvetvia prosperujúci sektor, ktorý bude prinášať zisk a zamestnávať slovenských občanov. Príkladom zmeny prístupu k cestovnému ruchu môžu byť susediace štáty Česká republika a Maďarsko, ktoré sú v cestovnom ruchu ďaleko pred nami a vykazujú v ňom aktívne prebytky.

V súčasnosti podiel cestovného ruchu na tvorbe hrubého domáceho produktu dosahuje len výšku štyroch percent. Môžeme hrdo vyhlásiť, že sme vlastníkmi obrovských prírodných, kultúrnych a historických hodnôt. V súčasnosti však tieto hodnoty v medzinárodnej konkurencii nevieme predať za takú cenu, ktorá by bola týmto hodnotám adekvátna. Neustále sa snažíme napodobňovať v cestovnom ruchu niečo, čo považujeme za svetové, čo vidíme v cestovnom ruchu v zahraničí, ale skutočnosť je taká, že práve v cestovnom ruchu je hlavnou konkurenčnou výhodou jedinečnosť a neopakovateľnosť produktu, a nie jeho napodobovanie. Pravda je, že v súčasnosti sa v cestovnom ruchu zmietame v nekoncepčnosti a neujasnenosti jeho ďalšieho smerovania, pričom absentuje stratégia jeho dlhodobého rozvoja, v ktorej by bol načrtnutý cieľ a spôsoby, akým tento cieľ dosiahnuť. Hlavným problémom je neschopnosť ponúknuť, čo máme, čo je jedinečné a pre nás charakteristické. Ľahkovážne upúšťame od našich typických a neopakovateľných prvkov a znakov, ktoré odjakživa vtláčali nášmu prostrediu špecifický charakter, tvorili jedinečný obraz našej krajiny.

Skryť Vypnúť reklamu

Kopírovanie je však nepochopiteľné v čase, keď zahraničný klient, ktorý je unavený uniformitou rekreačných stredísk, začína častejšie vyhľadávať niečo nezvyčajné a netypické. V čase neúprosného a neľútostného zápasu o hosťa si musíme uvedomiť, čo potenciálny hosť od svojej dovolenky žiada. Súčasný hosť je síce náročný, ale nie na honosnosť či prepych, ale na určitý kultivovaný štandard, ktorý chce pociťovať na každom kroku. Potrpí si na kvalitu služieb v najširšom chápaní, chce, aby bolo o neho postarané vo všetkých smeroch. Vníma to ako samozrejmosť, ktorú vyhľadáva a očakáva. Popri kopírovaní však akosi zabúdame, že základná myšlienka cestovného ruchu je postavená na jedinečnosti a neopakovateľnosti ponúk.

Jedným z mála pozitívnych krokov, ktoré boli v tejto oblasti podniknuté, bolo prvé rokovanie spoločnej komisie NR SR pre cestovný ruch, ktorá je poradným orgánom výboru NR SR pre hospodárstvo, výborov pre privatizáciu a podnikanie, pre pôdohospodárstvo a pre verejnú správu. Na tomto rokovaní spoločná komisia NR SR pre cestovný ruch skoordinovala svoju činnosť s Ministerstvom hospodárstva SR a vyjadrila podporu vytvoreniu ústredného orgánu štátnej správy na úseku cestovného ruchu. Na začiatok roka 2002 pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR vytvorenie národného úradu pre cestovný ruch, ktorý by sa mal stať motorom rozvoja cestovného ruchu na Slovensku. Konkrétna podpora od spoločnej komisie NR SR pre cestovný ruch by mala mať formu hľadania ďalších možností financovania zo štátneho rozpočtu. Vhodnou iniciatívou, ktorá pomohla rozbehu tohtoročnej letnej turistickej sezóny, je Program podpory rozvoja cestovného ruchu. Vďaka tomuto programu bolo podporených 49 ubytovacích zariadení, 14 pohostinstiev a 17 lyžiarskych stredísk a kúpalísk. Vytvorilo sa takmer 260 pracovných miest a boli podporení podnikatelia z vyše štyridsiatich okresov SR. Práve podporenie podnikateľov z takmer celého Slovenska, nielen najviac profanovaných Vysokých Tatier a Bratislavy, by mohlo viesť k plošnému rozvoju cestovného ruchu na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak chceme, aby sa cestovný ruch stal jednou z vlajkových lodí nášho hospodárstva, musíme využívať jedinečnosť a krásy Slovenska, to, čo je neopakovateľné, jedinečné a pre nás charakteristické. To, čo je založené na našich typických a neopakovateľných prvkoch a znakoch, na národnej mentalite či spôsobe života, ktoré odnepamäti vtláčali nášmu prostrediu špecifický charakter, spolu s podporou v legislatíve tvorí dostatočnú záruku, že Slovensko budú zahraniční hostia vyhľadávať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 778
  2. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 5 719
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 4 974
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 634
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 887
  6. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 3 809
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 403
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 163
  9. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 967
  10. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 2 625
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu