SME

Quo vadis, cestovný ruch na Slovensku?

Cestovný ruch by sa mohol stať vlajkovou loďou slovenského hospodárstva, ale v súčasnosti to vyzerá, akoby stále prešľapoval na tom istom mieste. Dodnes sme nenašli vhodný spôsob, ako spraviť z tohto odvetvia prosperujúci sektor, ktorý bude prinášať ...

Cestovný ruch by sa mohol stať vlajkovou loďou slovenského hospodárstva, ale v súčasnosti to vyzerá, akoby stále prešľapoval na tom istom mieste. Dodnes sme nenašli vhodný spôsob, ako spraviť z tohto odvetvia prosperujúci sektor, ktorý bude prinášať zisk a zamestnávať slovenských občanov. Príkladom zmeny prístupu k cestovnému ruchu môžu byť susediace štáty Česká republika a Maďarsko, ktoré sú v cestovnom ruchu ďaleko pred nami a vykazujú v ňom aktívne prebytky.

V súčasnosti podiel cestovného ruchu na tvorbe hrubého domáceho produktu dosahuje len výšku štyroch percent. Môžeme hrdo vyhlásiť, že sme vlastníkmi obrovských prírodných, kultúrnych a historických hodnôt. V súčasnosti však tieto hodnoty v medzinárodnej konkurencii nevieme predať za takú cenu, ktorá by bola týmto hodnotám adekvátna. Neustále sa snažíme napodobňovať v cestovnom ruchu niečo, čo považujeme za svetové, čo vidíme v cestovnom ruchu v zahraničí, ale skutočnosť je taká, že práve v cestovnom ruchu je hlavnou konkurenčnou výhodou jedinečnosť a neopakovateľnosť produktu, a nie jeho napodobovanie. Pravda je, že v súčasnosti sa v cestovnom ruchu zmietame v nekoncepčnosti a neujasnenosti jeho ďalšieho smerovania, pričom absentuje stratégia jeho dlhodobého rozvoja, v ktorej by bol načrtnutý cieľ a spôsoby, akým tento cieľ dosiahnuť. Hlavným problémom je neschopnosť ponúknuť, čo máme, čo je jedinečné a pre nás charakteristické. Ľahkovážne upúšťame od našich typických a neopakovateľných prvkov a znakov, ktoré odjakživa vtláčali nášmu prostrediu špecifický charakter, tvorili jedinečný obraz našej krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Kopírovanie je však nepochopiteľné v čase, keď zahraničný klient, ktorý je unavený uniformitou rekreačných stredísk, začína častejšie vyhľadávať niečo nezvyčajné a netypické. V čase neúprosného a neľútostného zápasu o hosťa si musíme uvedomiť, čo potenciálny hosť od svojej dovolenky žiada. Súčasný hosť je síce náročný, ale nie na honosnosť či prepych, ale na určitý kultivovaný štandard, ktorý chce pociťovať na každom kroku. Potrpí si na kvalitu služieb v najširšom chápaní, chce, aby bolo o neho postarané vo všetkých smeroch. Vníma to ako samozrejmosť, ktorú vyhľadáva a očakáva. Popri kopírovaní však akosi zabúdame, že základná myšlienka cestovného ruchu je postavená na jedinečnosti a neopakovateľnosti ponúk.

Jedným z mála pozitívnych krokov, ktoré boli v tejto oblasti podniknuté, bolo prvé rokovanie spoločnej komisie NR SR pre cestovný ruch, ktorá je poradným orgánom výboru NR SR pre hospodárstvo, výborov pre privatizáciu a podnikanie, pre pôdohospodárstvo a pre verejnú správu. Na tomto rokovaní spoločná komisia NR SR pre cestovný ruch skoordinovala svoju činnosť s Ministerstvom hospodárstva SR a vyjadrila podporu vytvoreniu ústredného orgánu štátnej správy na úseku cestovného ruchu. Na začiatok roka 2002 pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR vytvorenie národného úradu pre cestovný ruch, ktorý by sa mal stať motorom rozvoja cestovného ruchu na Slovensku. Konkrétna podpora od spoločnej komisie NR SR pre cestovný ruch by mala mať formu hľadania ďalších možností financovania zo štátneho rozpočtu. Vhodnou iniciatívou, ktorá pomohla rozbehu tohtoročnej letnej turistickej sezóny, je Program podpory rozvoja cestovného ruchu. Vďaka tomuto programu bolo podporených 49 ubytovacích zariadení, 14 pohostinstiev a 17 lyžiarskych stredísk a kúpalísk. Vytvorilo sa takmer 260 pracovných miest a boli podporení podnikatelia z vyše štyridsiatich okresov SR. Práve podporenie podnikateľov z takmer celého Slovenska, nielen najviac profanovaných Vysokých Tatier a Bratislavy, by mohlo viesť k plošnému rozvoju cestovného ruchu na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Ak chceme, aby sa cestovný ruch stal jednou z vlajkových lodí nášho hospodárstva, musíme využívať jedinečnosť a krásy Slovenska, to, čo je neopakovateľné, jedinečné a pre nás charakteristické. To, čo je založené na našich typických a neopakovateľných prvkoch a znakoch, na národnej mentalite či spôsobe života, ktoré odnepamäti vtláčali nášmu prostrediu špecifický charakter, spolu s podporou v legislatíve tvorí dostatočnú záruku, že Slovensko budú zahraniční hostia vyhľadávať.

Autor: RASTISLAV RUČINSKÝ (Autor je absolventom Ekonomickej univerzity a pracuje v ekonomickom poradenstve)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 724
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 538
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 831
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 025
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 678
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 170
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 801
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 552
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 389
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 383
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 159
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu