Quo vadis, cestovný ruch na Slovensku?

Cestovný ruch by sa mohol stať vlajkovou loďou slovenského hospodárstva, ale v súčasnosti to vyzerá, akoby stále prešľapoval na tom istom mieste. Dodnes sme nenašli vhodný spôsob, ako spraviť z tohto odvetvia prosperujúci sektor, ktorý bude prinášať ...

Cestovný ruch by sa mohol stať vlajkovou loďou slovenského hospodárstva, ale v súčasnosti to vyzerá, akoby stále prešľapoval na tom istom mieste. Dodnes sme nenašli vhodný spôsob, ako spraviť z tohto odvetvia prosperujúci sektor, ktorý bude prinášať zisk a zamestnávať slovenských občanov. Príkladom zmeny prístupu k cestovnému ruchu môžu byť susediace štáty Česká republika a Maďarsko, ktoré sú v cestovnom ruchu ďaleko pred nami a vykazujú v ňom aktívne prebytky.

V súčasnosti podiel cestovného ruchu na tvorbe hrubého domáceho produktu dosahuje len výšku štyroch percent. Môžeme hrdo vyhlásiť, že sme vlastníkmi obrovských prírodných, kultúrnych a historických hodnôt. V súčasnosti však tieto hodnoty v medzinárodnej konkurencii nevieme predať za takú cenu, ktorá by bola týmto hodnotám adekvátna. Neustále sa snažíme napodobňovať v cestovnom ruchu niečo, čo považujeme za svetové, čo vidíme v cestovnom ruchu v zahraničí, ale skutočnosť je taká, že práve v cestovnom ruchu je hlavnou konkurenčnou výhodou jedinečnosť a neopakovateľnosť produktu, a nie jeho napodobovanie. Pravda je, že v súčasnosti sa v cestovnom ruchu zmietame v nekoncepčnosti a neujasnenosti jeho ďalšieho smerovania, pričom absentuje stratégia jeho dlhodobého rozvoja, v ktorej by bol načrtnutý cieľ a spôsoby, akým tento cieľ dosiahnuť. Hlavným problémom je neschopnosť ponúknuť, čo máme, čo je jedinečné a pre nás charakteristické. Ľahkovážne upúšťame od našich typických a neopakovateľných prvkov a znakov, ktoré odjakživa vtláčali nášmu prostrediu špecifický charakter, tvorili jedinečný obraz našej krajiny.

Kopírovanie je však nepochopiteľné v čase, keď zahraničný klient, ktorý je unavený uniformitou rekreačných stredísk, začína častejšie vyhľadávať niečo nezvyčajné a netypické. V čase neúprosného a neľútostného zápasu o hosťa si musíme uvedomiť, čo potenciálny hosť od svojej dovolenky žiada. Súčasný hosť je síce náročný, ale nie na honosnosť či prepych, ale na určitý kultivovaný štandard, ktorý chce pociťovať na každom kroku. Potrpí si na kvalitu služieb v najširšom chápaní, chce, aby bolo o neho postarané vo všetkých smeroch. Vníma to ako samozrejmosť, ktorú vyhľadáva a očakáva. Popri kopírovaní však akosi zabúdame, že základná myšlienka cestovného ruchu je postavená na jedinečnosti a neopakovateľnosti ponúk.

Jedným z mála pozitívnych krokov, ktoré boli v tejto oblasti podniknuté, bolo prvé rokovanie spoločnej komisie NR SR pre cestovný ruch, ktorá je poradným orgánom výboru NR SR pre hospodárstvo, výborov pre privatizáciu a podnikanie, pre pôdohospodárstvo a pre verejnú správu. Na tomto rokovaní spoločná komisia NR SR pre cestovný ruch skoordinovala svoju činnosť s Ministerstvom hospodárstva SR a vyjadrila podporu vytvoreniu ústredného orgánu štátnej správy na úseku cestovného ruchu. Na začiatok roka 2002 pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR vytvorenie národného úradu pre cestovný ruch, ktorý by sa mal stať motorom rozvoja cestovného ruchu na Slovensku. Konkrétna podpora od spoločnej komisie NR SR pre cestovný ruch by mala mať formu hľadania ďalších možností financovania zo štátneho rozpočtu. Vhodnou iniciatívou, ktorá pomohla rozbehu tohtoročnej letnej turistickej sezóny, je Program podpory rozvoja cestovného ruchu. Vďaka tomuto programu bolo podporených 49 ubytovacích zariadení, 14 pohostinstiev a 17 lyžiarskych stredísk a kúpalísk. Vytvorilo sa takmer 260 pracovných miest a boli podporení podnikatelia z vyše štyridsiatich okresov SR. Práve podporenie podnikateľov z takmer celého Slovenska, nielen najviac profanovaných Vysokých Tatier a Bratislavy, by mohlo viesť k plošnému rozvoju cestovného ruchu na Slovensku.

Ak chceme, aby sa cestovný ruch stal jednou z vlajkových lodí nášho hospodárstva, musíme využívať jedinečnosť a krásy Slovenska, to, čo je neopakovateľné, jedinečné a pre nás charakteristické. To, čo je založené na našich typických a neopakovateľných prvkoch a znakoch, na národnej mentalite či spôsobe života, ktoré odnepamäti vtláčali nášmu prostrediu špecifický charakter, spolu s podporou v legislatíve tvorí dostatočnú záruku, že Slovensko budú zahraniční hostia vyhľadávať.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 281
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 5 222
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 454
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 124
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 030
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 921
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 746
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 627
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 445
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 893