S predajom letiska v Bratislave sa netreba ponáhľať, myslia si odborníci

Bratislava 19. augusta (TASR) - S privatizáciou bratislavského letiska sa netreba ponáhľať. Naopak, najvýhodnejším riešením rozvoja letiska bude udelenie ...

Bratislava 19. augusta (TASR) - S privatizáciou bratislavského letiska sa netreba ponáhľať. Naopak, najvýhodnejším riešením rozvoja letiska bude udelenie dlhodobej koncesie na jeho prevádzku súkromnej spoločnosti, alebo samosprávnemu celku.

Zhodli sa na tom predstavitelia Slovenskej správy letísk (SSL), leteckých spoločností a Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR ako garant projektu transformácie a privatizácie slovenských letísk, chce strategického partnera pre letisko v hlavnom meste vybrať cez medzinárodný tender najneskôr do konca roku 2005. "Rokovaniam o zmene spôsobu privatizácie sa nebránime, diskusia na túto tému je možná," uviedol pre TASR hovorca rezortu Tomáš Šarluška.

"Privatizácia letiska nie je podľa nás prioritná," uviedol poslanec a predseda dopravnej komisie BSK Roman Filistein. Peniaze na rozvoj si totiž môže podľa neho letisko aj požičať.

Filistein odmietol podozrenia z toho, že samospráva, v ktorej má silné postavenie SDKÚ, má záujem, aby letisko M. R. Štefánika získal rakúsky Schwechat. Možnú existenciu sporu medzi BSK a MDPT, na ktorý upozornili médiá po pondelkovom odvolaní nového šéfa SSL - člena SDKÚ, Filistein, rovnako ako Šarluška popreli.

BSK hovorí zatiaľ len o spolupráci letísk, ktorú chce postaviť na spoločnom letiskovom systéme. Jeho cieľom je rast priamych spojení Bratislavy so zvyškom sveta, pričom destinácie, ktoré v portfóliu letiska v Bratislave budú chýbať, má zabezpečiť blízka Viedeň.

BSK si chce spoločne s hlavným mestom udržať dlhodobo rozhodujúci akcionársky podiel v budúcej a. s. Letisko Bratislava. O konkrétnom rozdelení akcií medzi MDPT, BSK a mestom, rezort dopravy zatiaľ nerozhodol. Podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča však bude mať budúci investor o letisko záujem vtedy, ak mu MDPT ponúkne majoritný balík.

Zástupcovia SSL si myslia, že proces privatizácie by mohol ešte niekoľko rokov počkať. Potenciál na ďalší rast letiska podľa nich existuje aj za predpokladu, že bude fungovať samostatne. Prípadný kapitálový vstup letiska Schwechat nesie so sebou rovnako pozitíva, ako i negatíva. Na jednej strane ide o vysoko efektívny subjekt schopný zabezpečiť zdroje na rozvoj, na strane druhej, konkrétne plány letiska Schwechat sú zatiaľ veľkou neznámou.

Koncesný spôsob riadenia podniku, ktorý je vo svete bežný, preferuje obchodný riaditeľ SkyEurope Airlines Pavol Mladý. Priamu privatizáciu letiska odmieta. Ak k nej dôjde, šancu by mali dostať aj tí záujemcovia, ktorí uprednostnia práve manažérsku zmluvu pred investičným vstupom, myslí si Mladý. "Budúci koncesný prevádzkovateľ by mohol potom získať súčasne kontrolu nad letiskom v Košiciach," navrhuje Mladý. Ponechanie akciového podielu štátu, alebo samosprávy v letisku je podľa neho nutné aj preto, lebo letisko neplní len civilné účely.

Pozitívum prípadnej spolupráce oboch letísk vidí Mladý v možnosti prechodu niektorých nízkonákladových spoločností z Viedne do Bratislavy, z čoho by mali profitovať všetky strany. Viedeň napríklad tým, že sa jej uvoľnia kapacity, ktoré by mohla využiť inak. Rast letiska v Bratislave je však podmienený efektívnym marketingom.

O spoluprácu s bratislavským letiskom prejavili na ministerstve dopravy okrem viedenského letiska záujem aj spoločnosť Glenealy International z USA a Aeropuertos z Argentíny.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 392
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 447
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 171
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 707
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 289
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 171
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 061
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 007
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 743
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 644