SME
Pondelok, 22. apríl , 2019

S predajom letiska v Bratislave sa netreba ponáhľať, myslia si odborníci

Bratislava 19. augusta (TASR) - S privatizáciou bratislavského letiska sa netreba ponáhľať. Naopak, najvýhodnejším riešením rozvoja letiska bude udelenie ...

Bratislava 19. augusta (TASR) - S privatizáciou bratislavského letiska sa netreba ponáhľať. Naopak, najvýhodnejším riešením rozvoja letiska bude udelenie dlhodobej koncesie na jeho prevádzku súkromnej spoločnosti, alebo samosprávnemu celku.

Zhodli sa na tom predstavitelia Slovenskej správy letísk (SSL), leteckých spoločností a Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR ako garant projektu transformácie a privatizácie slovenských letísk, chce strategického partnera pre letisko v hlavnom meste vybrať cez medzinárodný tender najneskôr do konca roku 2005. "Rokovaniam o zmene spôsobu privatizácie sa nebránime, diskusia na túto tému je možná," uviedol pre TASR hovorca rezortu Tomáš Šarluška.

"Privatizácia letiska nie je podľa nás prioritná," uviedol poslanec a predseda dopravnej komisie BSK Roman Filistein. Peniaze na rozvoj si totiž môže podľa neho letisko aj požičať.

Filistein odmietol podozrenia z toho, že samospráva, v ktorej má silné postavenie SDKÚ, má záujem, aby letisko M. R. Štefánika získal rakúsky Schwechat. Možnú existenciu sporu medzi BSK a MDPT, na ktorý upozornili médiá po pondelkovom odvolaní nového šéfa SSL - člena SDKÚ, Filistein, rovnako ako Šarluška popreli.

BSK hovorí zatiaľ len o spolupráci letísk, ktorú chce postaviť na spoločnom letiskovom systéme. Jeho cieľom je rast priamych spojení Bratislavy so zvyškom sveta, pričom destinácie, ktoré v portfóliu letiska v Bratislave budú chýbať, má zabezpečiť blízka Viedeň.

BSK si chce spoločne s hlavným mestom udržať dlhodobo rozhodujúci akcionársky podiel v budúcej a. s. Letisko Bratislava. O konkrétnom rozdelení akcií medzi MDPT, BSK a mestom, rezort dopravy zatiaľ nerozhodol. Podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča však bude mať budúci investor o letisko záujem vtedy, ak mu MDPT ponúkne majoritný balík.

Zástupcovia SSL si myslia, že proces privatizácie by mohol ešte niekoľko rokov počkať. Potenciál na ďalší rast letiska podľa nich existuje aj za predpokladu, že bude fungovať samostatne. Prípadný kapitálový vstup letiska Schwechat nesie so sebou rovnako pozitíva, ako i negatíva. Na jednej strane ide o vysoko efektívny subjekt schopný zabezpečiť zdroje na rozvoj, na strane druhej, konkrétne plány letiska Schwechat sú zatiaľ veľkou neznámou.

Koncesný spôsob riadenia podniku, ktorý je vo svete bežný, preferuje obchodný riaditeľ SkyEurope Airlines Pavol Mladý. Priamu privatizáciu letiska odmieta. Ak k nej dôjde, šancu by mali dostať aj tí záujemcovia, ktorí uprednostnia práve manažérsku zmluvu pred investičným vstupom, myslí si Mladý. "Budúci koncesný prevádzkovateľ by mohol potom získať súčasne kontrolu nad letiskom v Košiciach," navrhuje Mladý. Ponechanie akciového podielu štátu, alebo samosprávy v letisku je podľa neho nutné aj preto, lebo letisko neplní len civilné účely.

Pozitívum prípadnej spolupráce oboch letísk vidí Mladý v možnosti prechodu niektorých nízkonákladových spoločností z Viedne do Bratislavy, z čoho by mali profitovať všetky strany. Viedeň napríklad tým, že sa jej uvoľnia kapacity, ktoré by mohla využiť inak. Rast letiska v Bratislave je však podmienený efektívnym marketingom.

O spoluprácu s bratislavským letiskom prejavili na ministerstve dopravy okrem viedenského letiska záujem aj spoločnosť Glenealy International z USA a Aeropuertos z Argentíny.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 18 954
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 12 543
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 047
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 630
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 873
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 5 428
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 386
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 656
  9. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 474
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 078