SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Teplo ešte pár dní potrvá, klimatizácie idú na odbyt

Horúčavy, ktoré toto leto s krátkou prestávkou trápia už dosť dlho, zvyšujú tržby v obchodoch s elektronikou a klimatizáciami a o prácu majú postarané aj opravári chladničiek a klimatizácií. Na niektorých treba čakať aj dva týždne, nestíhajú opravovať.


FOTO SME - JÁN KROŠLÁK

„Jasné, že chladničky sa teraz predávajú lepšie ako inokedy,“ hovorí zamestnanec predajne s elektronikou Nay.

„V minulosti ľudia kupovali pri horúčavách najmä ventilátory, tento rok veľmi stúpol záujem o klimatizácie,“ povedala hovorkyňa Carrefouru Jana Havlíčková.

„Záujem stúpa so stúpajúcimi teplotami. Teraz je teplo, predaj ide lepšie,“ hovoria vo firme Klimahaus v Dunajskej Strede.

Čokoláda a kamióny

V niektorých obchodoch s potravinami presúvajú čokolády do chladničiek, niektoré úrady umožnili svojim zamestnancom chodiť do práce skôr, aby mohli skôr odísť, na cestách, po ktorých jazdia kamióny, sa začínajú prehlbovať vyjazdené koľaje. „Horúčavy určite majú vplyv na cesty, ale je šťastie, že v noci sa ochladzuje na prijateľné teploty. Uvidíme po čase, aké škody teplo spôsobilo,“ povedali včera na centrálnom dispečingu Slovenskej správy ciest. Vlani pri veľkých horúčavách v niektorých krajinách cez deň kamiónovú dopravu zakázali, mohli jazdiť len v noci. U nás sa vraj o zákaze zatiaľ neuvažuje.

Teplo aj naďalej

Prognostik počasia Jozef Iľko hovorí, že včera sa horúčava síce zmiernila, ale znovu je vyhliadka na vzostup teploty. Na budúci týždeň môžu teploty na juhu vystúpiť do 34 stupňov. Až do 15. augusta nepredpokladá zrážky, zriedka by na horách mohli byť búrky, ale aj tie sú málo pravdepodobné. „Európsky kontinent je od oblakov dosť obnažený. Na viacerých miestach vystupuje teplota aj na 40 stupňov, aj v Londýne bolo v stredu 35 stupňov,“ hovorí Jozef Iľko.

Stavia sa skoro ráno

Stavbári pri bežných prácach technické problémy nemajú, ale pri ťahaní nových fasád materiály na stenách rýchlejšie schnú, keď na ne priamo páli slnko. Stavbári nestíhajú fasády vyhladiť, preto ich robia skoro ráno alebo neskôr večer. Im samotným je však teplo stále.

Električkári nevedia vydržať

Starosti majú električkári. „Od ôsmej ráno, ako vyjde slnko a oprie sa do električky, je už v električke teplo. Popoludní, keď máme po ceste aj menej tieňov, sa už nedá vydržať. Klimatizáciu má možno päť električiek v celej Bratislave, ale to je klimatizácia, ktorá fúka zhora priamo na hlavu a po desiatich minútach ide hlava prasknúť,“ hovorí vodička na konečnej pri bratislavskej Hlavnej stanici.

Ľudí vraj jazdí tento rok v horúčavách oveľa menej ako vlani. „Asi si ľudia uvedomujú, že lepšie je elektičkou nejazdiť.“

Vojaci a policajti bez čiapok

Vojaci nemusia pri teplotách nad 22 stupňov nosiť čiapky. „Podľa vnútorného poriadku armády v máji až v septembri vojak nemusí nosiť čiapku a na košeli môže mať vyhrnuté rukávy,“ hovorí Pavel Radimský z ministerstva obrany.

Keď býva nad 30 stupňov, čiapky nenosievajú ani niektorí policajti. „Ešte v júni, keď sa začali vlny horúčav, vydala hlavná hygienička ministerstva vnútra usmernenie, že nadriadení musia zabezpečiť na pracoviskách dostatok pitnej vody a odporučila posunutie pracovného času do skorších hodín. Policajti, ktorí sú v službe vonku dlhšie ako dve hodiny, dostávajú gastrolístky alebo sa im nakúpia minerálky, alebo preplatia účty,“ hovorí Alena Koišová z ministerstva vnútra. O odložení čiapok rozhoduje nadriadený na každom útvare.

Požiarnici teplo zvládajú. Hovorkyňa hasičov Alena Bučeková: „Naši ľudia chodia aj v lete do ohňa, na teplo sú zvyknutí. S technikou problémy nemáme. Keď hasiči vlani zasahovali pri požiari cisterien v Martine, bola teplota vyše 1000 stupňov. Tavili sa koľajnice, topil sa vagón, hasičov museli polievať vodou, aby sa nevznietili, ale vydržali.“

Železnice vyhlásili aj „teplotnú pomalú jazdu“

Do bratislavskej Hlavnej stanice prichádza osobný vlak z Nových Zámkov, ktorý pokračuje do Kútov. Rušňovodič po zastavení okamžite otvára dvere, aby vyvetral, utiera si spotené čelo. Je v tielku a trenírkach, na nohách šľapky. Vonku je necelých tridsať stupňov, vnútri rušňa okolo štyridsať, koľajnice majú skoro päťdesiat.

„Ráno je dobre, ale popoludní strašne. Kabínka je malá, má veľké presklené plochy, opláštenie rušňa je len bakelit. Klimatizáciu tu nemáme. Montovali zopár klimatizácií do tých modrých hranatých rušňov, ale či im fungujú, to neviem,“ hovorí rušňovodič.

Na piatich úsekoch železnice vyhlásili tzv. teplotnú pomalú jazdu a vlaky tam jazdia 50 kilometrov za hodinu. Spolu ide o 11,6 kilometra tratí. „Keď je koľaj po opravných prácach a ešte nesadla, v takýchto horúčavách radšej vyhlasujeme pomalú jazdu. Teraz platí na staničných koľajach v Spišských Vlachoch a Púchove a na medzistaničných úsekoch Spišské Vlachy - Matejovce nad Hornádom, Spišské Vlachy - Krompachy, Šurany - Úľany nad Žitavou. Pomalá jazda je tam od 10.00 do 18.00,“ povedal hovorca železníc Ján Keresteš. Železničná spoločnosť, ktorá prevádzkuje rušne a vagóny, technické problémy nemá. „Poruchovosť je ako v inom období. Ale teplota robí problémy ľuďom, horúco je najmä v rušňoch,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. RICHARD FILIPKO

Vodiči sa v kabínkach paria, v trolejbuse je minimálne 50 stupňov CelziaPo trojhodinovej prestávke nameral jeden z banskobystrických šoférov vo svojom zaparkovanom trolejbuse 76 stupňov. V terajších horúčavách šoféri mestskej hromadnej dopravy doslova trpia. Na poludnie môže byť v kabíne vodiča trolejbusu aj okolo 50 - 60 stupňov.

„Dopoludnia sa ešte dá, ale popoludní je to strašné. Nepomáhajú ventilátory, otvorené okná ani dvere. Snažím sa dodržiavať pitný režim, vypijem za smenu až 2,5 litra minerálky,“ hovorí šofér trolejbusu Peter Dekýš.

Zamestnávateľ sa usiluje vodičom situáciu zjednodušiť. Denne dostávajú 1,5 litra minerálky a majú možnosť jazdiť v krátkych nohaviciach, jedinou podmienkou je, aby odev bol rovnakej farby a bez reklám.

Najväčší problém spôsobujú šoférom pomalé jazdy do kopcov, keď im svieti slnko na predné sklo. „To je ako v skleníku,“ hovorí Miro Macalák. Šoféri tvrdia: „Nedá sa proti tomu nič robiť.“

„My to máme ešte horšie ako trolejbusáci. Popoludňajšia služba je otázkou prežitia - snažíte sa každú možnú chvíľu oddychovať v tieni a čakáte na koniec, alebo aspoň na večer, keď sa trochu ochladí,“ hovorí šofér banskobystrického autobusu.

Niektorí šoféri priznávajú, že horúčavy ich dosť vyčerpávajú a vplýva to aj na pozornosť. Na otázku, či nemají strach z únavy, jeden odpovedá: „Snažím sa jazdiť bezpečne, ako len môžem, ale každý má z únavy strach. Ak vám niekto povie niečo iné, klame!“ (wm)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  3. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  7. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  2. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  3. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  4. Statute of limitations in consumer relations
  5. As prices rise, purchasing the right office is essential
  6. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  7. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  8. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 28 589
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 552
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 878
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 601
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 692
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 606
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 043
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 857
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 46 479
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 546
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 109
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 349
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 302
  6. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 033
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 994
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 694
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu