SME

Nové lietadlo poletí šesťnásobkom rýchlosti zvuku

East Hartford 1. augusta (TASR) - Americkí konštruktéri urobili významný pokrok vo vývoji hyperzvukového lietajúceho stroja.

Už na budúci rok má z Kalifornie vzlietnuť lietadlo, ktoré dosiahne šesťnásobok rýchlosti zvuku, uviedol nemecký denník Die Welt. To znamená, že za jedinú sekundu preletí asi dva kilometre - a to je niekoľkonásobok rýchlosti súčasných rakiet s plochou dráhou letu.

Technické problémy, ako dosiahnuť s prúdovými motormi hyperzvukové rýchlosti, sú považované za takmer neprekonateľné. Nový princíp hyperzvukového pohonu má s klasickým spoločné to, že vzduch vstupuje do motora tak, ako je to u airbusu alebo boeingu - teda spredu.

SkryťVypnúť reklamu

Vstupujúci vzduch sa v klasickom prúdovom motore zhustí a zahreje. Do skomprimovaného vzduchu sa vstrekne palivo, ktoré sa zapáli. Spaľovaním vzniknú plyny, ktoré unikajú dozadu veľkou rýchlosťou a lietadlo pohnú smerom dopredu.

Zatiaľ čo u bežných motorov komprimujú nasávaný vzduch veľké turbíny, u hyperzvukového motora to je celkom inak. Nielenže nemá žiadnu turbínu, ale ani nijaké pohyblivé časti.

Prúdiaci vzduch sa v tomto prípade hromadí a stláča v špeciálne tvarovanej spaľovacej komore. Do nej sa privádza palivo, ktoré sa spaľuje a vytvára tlak smerom dopredu.

Hlavný problém bol v tom, že prúdiaci vzduch prechádza spaľovacou komorou rýchlosťou vzduchu, ale spaľovanie musí nastať ešte v tejto komore. "Je to akoby ste chceli uprostred hurikánu zapáliť zápalku," povedal jeden z vedcov podieľajúcich sa na vývoji hyperzvukového motora.

SkryťVypnúť reklamu

Práve kvôli takýmto problémom nikdy nemohlo byť postavené hyperzvukové lietadlo Orient-Express, o ktorom hovoril bývalý americký prezident Ronald Reagan a ktoré malo za dve hodiny preletieť Tichý oceán. Nevyšiel ani pokus s lietadlom X-43A, ktoré malo 2. júna 2001 absolvovať desaťsekundový hyperzvukový let.

Technikom firmy Pratt & Whitney v East Hartforde sa teraz podarilo zostrojiť iba 68 kilogramov vážiaci hyperzvukový motor GDE-1 (Ground Demonstration Engine) a úspešne ho otestovať v aerodynamickom kanáli. Týmto motorom bude vybavené nové experimentálne lietadlo X-43X.

Americké letectvo a vojenská výskumná organizácia Darpa plánujú v rámci programu FALCON (Force Application and Launch from Continental United States) skonštruovať hyperzvukový bombardér HCV (Hypersonic Cruise Vehicle).

SkryťVypnúť reklamu

Stroj by mal od roku 2025 dopraviť na akékoľvek miesto na svete za dve hodiny viac ako päť ton bômb a iného vojenského materiálu. Menšia verzia SLV (Small Launch Vehicle) má byť hotová dokonca už v roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  8. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  1. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  2. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  3. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  4. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  5. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  8. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 768
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 675
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 461
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 414
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 280
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 035
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 950
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 762
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 804
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 584
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 217
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 233
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 740
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 602
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu