Tankovať treba na overených benzínkach

Shell, Slovnaft, OMV, ESSO, Aral? Na týchto čerpadlách sa vodič môže spoľahnúť, že dostane benzín alebo naftu v skoro rovnakej kvalite. Každá firma síce dáva vlastné prísady do benzínov, ale tie bývajú veľmi podobné, pretože všetky musia spĺňať normy ...

Shell, Slovnaft, OMV, ESSO, Aral? Na týchto čerpadlách sa vodič môže spoľahnúť, že dostane benzín alebo naftu v skoro rovnakej kvalite. Každá firma síce dáva vlastné prísady do benzínov, ale tie bývajú veľmi podobné, pretože všetky musia spĺňať normy určené výrobcami áut.

Horšie je to s niektorými menšími a najmä „dvorovými“ benzínkami. Pri cestách bývajú nápisy – lacná nafta, lacný benzín a na nich šípka napríklad do družstevného dvora. Ceny sú tam naozaj nižšie, ale taká je často aj kvalita.

Hoci menej kvalitné pohonné látky v lepšom prípade nemusia hneď škodiť motoru, spravidla však auto na ich pohon máva vyššiu spotrebu a vodič napokon aj tak neušetrí.

Odborníci odporúčajú kupovať pohonné látky na čerpadlách, s ktorými majú vodiči dobré skúsenosti, a spoliehať sa na renomované značky.

Zo zahraničia sa k nám dovážajú len niektoré druhy pohonných látok. V Čechách, Rakúsku, Nemecku, ale aj u nás je bežné, že každá firma s vlastnou sieťou čerpacích staníc si vozí benzín z toho zdroja, ktorého preprava je najvýhodnejšia. Vodič, ktorý tankuje na svojej obľúbenej zahraničnej benzínke, dáva často v skutočnosti do nádrže svojho auta benzín od domáceho výrobcu. Slovnaft má napríklad vo Veľkých Kapušanoch na východe Slovenska svoj sklad, do ktorého prichádzajú cisterny aj niektorých iných značiek. Načerpajú si základný benzín, ktorý im dodá Slovnaft a do neho si pridajú svoje aditíva (prísady). Na benzínovú stanicu potom pohonné látky vozia ako svoj výrobok.

Odporúčanie čerpať na renomovaných benzínkach platí najmä v zime a najmä pre majiteľov naftových motorov.

Vodiči by mali mať istotu, že v zime budú kupovať zimnú naftu. Pri nižších teplotách sa totiž z nafty vylučujú parafíny, ktoré sa môžu po naštartovaní zachytiť na palivovom filtri a upchať ho. Zablokuje sa tým vstup nafty do vstrekovacieho čerpadla a auto nenaštartuje alebo bude štartovať veľmi ťažko.

Väčšina serióznych predajcov pridáva v zime do nafty zvláštne prísady, ktoré vytváranie parafínov blokujú.

Ceny benzínov závisia od vzdialenosti konkurencie

* Ani tankovanie na pumpách toho istého predajcu nezaručí rovnaké ceny. Okrem toho, že každá sieť čerpacích staníc mení ceny podľa kurzu koruny a pohybu svetových cien ropy, predajcovia prispôsobujú cenníky aj konkurenčnému boju.

* Ceny benzínu sú takmer rovnaké na pumpách rôznych značiek, ak ležia na tej istej frekventovanej ceste. Tento druh konkurenčného boja vidieť najčastejšie vo veľkých mestách. Napríklad v Bratislave na hlavnej štvorprúdovej ceste do Viedne sú ceny na štyroch čerpacích staniciach rôznych predajcov takmer rovnaké.

* Tam, kde predajcovia nemajú konkurenciu, ceny naopak zvýšia. Pri tankovaní plnej nádrže na pumpe na frekventovanej hlavnej ceste sa dá ušetriť aj 180 korún.

* Výnimkou nie sú ani niekoľkokorunové rozdiely u toho istého predajcu. Vtedy sa už cestovať oplatí. Napríklad na pumpe Slovnaftu v Žiline na Kragujevskej ulici je benzín o pár korún drahší než na pumpe toho istého predajcu na Ulici vysokoškolákov. Tam sa totiž Slovnaft musel prispôsobiť konkurencii – za takmer rovnaké ceny tam benzín predávajú OMV aj hypermarket Carrefour. (tv)

Pokuty dostávajú menšie a dvorové benzínky

* Slovenská inšpekcia životného prostredia začala kontrolovať kvalitu benzínov v roku 2001, brala vzorky najmä z veľkých púmp známych značiek. Nedostatkov odhalili minimum. Vlani sa zamerali na malé čerpadlá a čerpadlá v rôznych dvoroch, družstvách.

* Zo 62 malých a dvorových čerpadiel na celom Slovensku odobrali 47 vzoriek benzínu a 61 vzoriek nafty. Parametre neboli dodržané v 67 prípadoch, týkali sa najmä nafty.

* Vlani udelili 100-tisícové pokuty firmám RPO Čadca, P&N Trenčín, 20-tisícovú Real Tradex Košice, 15-tisícové Dav Gaz Oil Bratislava a Vobe Bratislava, ďalšie prehrešky z minulého roka riešili aj v roku 2003 a udeľovali ďalšie pokuty.

* V minulosti boli pokuty vyššie – od 100-tisíc do 10 miliónov, ale pred časom ich znížili.

Malchárek tankuje podľa značky, Bella podľa ceny

Automobilový pretekár a dnes poslanec Národnej rady Jirko Malchárek tvrdí, že je dôležité, aby si ľudia vyberali olej podľa odporúčania výrobcu vozidla. On sám si necháva olej meniť vždy len v autorizovanom servise. Hovorí, že sa neoplatí kupovať motorový olej podľa ceny, pretože nekvalitný vplýva na opotrebovanie motora a nevydrží tak dlho ako kvalitný. „Nakoniec môže byť strata väčšia ako úspora.“

Určite by nekupoval neznámu značku oleja, ktorý ponúkajú v akcii niekde v hypermarkete. Každý by sa mal držať overených značiek, ktoré sú známe aj z vrcholového športu.

Na trhu je podľa Malchárka veľký výber kvalitných olejov a rozdiely medzi nimi sú minimálne. „Najväčší rozdiel je v spôsobe reklamy.“

Aj čerpacie stanice si Malchárek vyberá podľa značiek. „Kvalita je predurčená tým, akú značku tankujete.“ Cena za liter nie je rozhodujúca. Kvalitnejší benzín môže znamenať úsporu na spotrebe, takže napokon vyjde jazda lacnejšie. Kvalitné palivo má vplyv aj na životnosť vozidla. Malchárek sa snaží tankovať na čerpacích staniciach jednej zahraničnej značky.

Naopak, kozmonaut Ivan Bella sa pri výbere benzínovej pumpy rozhoduje podľa ceny. „Keď mám možnosť voľby, tankujem na základe ceny, keď nemám, tak tankujem tam, kde je to možné.“ Najčastejšie však tankuje na čerpacej stanici, ktorú má blízko domu a jej palivo považuje za kvalitné. Olej si necháva meniť vždy v autorizovanom servise pri garančnej kontrole.

Aj džezmen Peter Lipa si necháva meniť motorový olej v autorizovanom servise. Okrem toho využíva aj vernostnú kartu. Za každé natankovanie získava body, ktoré si potom môže vymeniť za tovar z katalógu.

(pcs)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 987
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 622
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 547
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 531
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 155
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 031
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 904
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 687
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676