SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Tankovať treba na overených benzínkach

Shell, Slovnaft, OMV, ESSO, Aral? Na týchto čerpadlách sa vodič môže spoľahnúť, že dostane benzín alebo naftu v skoro rovnakej kvalite. Každá firma síce dáva vlastné prísady do benzínov, ale tie bývajú veľmi podobné, pretože všetky musia spĺňať normy ...

Shell, Slovnaft, OMV, ESSO, Aral? Na týchto čerpadlách sa vodič môže spoľahnúť, že dostane benzín alebo naftu v skoro rovnakej kvalite. Každá firma síce dáva vlastné prísady do benzínov, ale tie bývajú veľmi podobné, pretože všetky musia spĺňať normy určené výrobcami áut.

Horšie je to s niektorými menšími a najmä „dvorovými“ benzínkami. Pri cestách bývajú nápisy – lacná nafta, lacný benzín a na nich šípka napríklad do družstevného dvora. Ceny sú tam naozaj nižšie, ale taká je často aj kvalita.

Hoci menej kvalitné pohonné látky v lepšom prípade nemusia hneď škodiť motoru, spravidla však auto na ich pohon máva vyššiu spotrebu a vodič napokon aj tak neušetrí.

SkryťVypnúť reklamu

Odborníci odporúčajú kupovať pohonné látky na čerpadlách, s ktorými majú vodiči dobré skúsenosti, a spoliehať sa na renomované značky.

Zo zahraničia sa k nám dovážajú len niektoré druhy pohonných látok. V Čechách, Rakúsku, Nemecku, ale aj u nás je bežné, že každá firma s vlastnou sieťou čerpacích staníc si vozí benzín z toho zdroja, ktorého preprava je najvýhodnejšia. Vodič, ktorý tankuje na svojej obľúbenej zahraničnej benzínke, dáva často v skutočnosti do nádrže svojho auta benzín od domáceho výrobcu. Slovnaft má napríklad vo Veľkých Kapušanoch na východe Slovenska svoj sklad, do ktorého prichádzajú cisterny aj niektorých iných značiek. Načerpajú si základný benzín, ktorý im dodá Slovnaft a do neho si pridajú svoje aditíva (prísady). Na benzínovú stanicu potom pohonné látky vozia ako svoj výrobok.

SkryťVypnúť reklamu

Odporúčanie čerpať na renomovaných benzínkach platí najmä v zime a najmä pre majiteľov naftových motorov.

Vodiči by mali mať istotu, že v zime budú kupovať zimnú naftu. Pri nižších teplotách sa totiž z nafty vylučujú parafíny, ktoré sa môžu po naštartovaní zachytiť na palivovom filtri a upchať ho. Zablokuje sa tým vstup nafty do vstrekovacieho čerpadla a auto nenaštartuje alebo bude štartovať veľmi ťažko.

Väčšina serióznych predajcov pridáva v zime do nafty zvláštne prísady, ktoré vytváranie parafínov blokujú.

Ceny benzínov závisia od vzdialenosti konkurencie

* Ani tankovanie na pumpách toho istého predajcu nezaručí rovnaké ceny. Okrem toho, že každá sieť čerpacích staníc mení ceny podľa kurzu koruny a pohybu svetových cien ropy, predajcovia prispôsobujú cenníky aj konkurenčnému boju.

SkryťVypnúť reklamu

* Ceny benzínu sú takmer rovnaké na pumpách rôznych značiek, ak ležia na tej istej frekventovanej ceste. Tento druh konkurenčného boja vidieť najčastejšie vo veľkých mestách. Napríklad v Bratislave na hlavnej štvorprúdovej ceste do Viedne sú ceny na štyroch čerpacích staniciach rôznych predajcov takmer rovnaké.

* Tam, kde predajcovia nemajú konkurenciu, ceny naopak zvýšia. Pri tankovaní plnej nádrže na pumpe na frekventovanej hlavnej ceste sa dá ušetriť aj 180 korún.

* Výnimkou nie sú ani niekoľkokorunové rozdiely u toho istého predajcu. Vtedy sa už cestovať oplatí. Napríklad na pumpe Slovnaftu v Žiline na Kragujevskej ulici je benzín o pár korún drahší než na pumpe toho istého predajcu na Ulici vysokoškolákov. Tam sa totiž Slovnaft musel prispôsobiť konkurencii – za takmer rovnaké ceny tam benzín predávajú OMV aj hypermarket Carrefour. (tv)

SkryťVypnúť reklamu

Pokuty dostávajú menšie a dvorové benzínky

* Slovenská inšpekcia životného prostredia začala kontrolovať kvalitu benzínov v roku 2001, brala vzorky najmä z veľkých púmp známych značiek. Nedostatkov odhalili minimum. Vlani sa zamerali na malé čerpadlá a čerpadlá v rôznych dvoroch, družstvách.

* Zo 62 malých a dvorových čerpadiel na celom Slovensku odobrali 47 vzoriek benzínu a 61 vzoriek nafty. Parametre neboli dodržané v 67 prípadoch, týkali sa najmä nafty.

* Vlani udelili 100-tisícové pokuty firmám RPO Čadca, P&N Trenčín, 20-tisícovú Real Tradex Košice, 15-tisícové Dav Gaz Oil Bratislava a Vobe Bratislava, ďalšie prehrešky z minulého roka riešili aj v roku 2003 a udeľovali ďalšie pokuty.

* V minulosti boli pokuty vyššie – od 100-tisíc do 10 miliónov, ale pred časom ich znížili.

SkryťVypnúť reklamu

Malchárek tankuje podľa značky, Bella podľa ceny

Automobilový pretekár a dnes poslanec Národnej rady Jirko Malchárek tvrdí, že je dôležité, aby si ľudia vyberali olej podľa odporúčania výrobcu vozidla. On sám si necháva olej meniť vždy len v autorizovanom servise. Hovorí, že sa neoplatí kupovať motorový olej podľa ceny, pretože nekvalitný vplýva na opotrebovanie motora a nevydrží tak dlho ako kvalitný. „Nakoniec môže byť strata väčšia ako úspora.“

Určite by nekupoval neznámu značku oleja, ktorý ponúkajú v akcii niekde v hypermarkete. Každý by sa mal držať overených značiek, ktoré sú známe aj z vrcholového športu.

Na trhu je podľa Malchárka veľký výber kvalitných olejov a rozdiely medzi nimi sú minimálne. „Najväčší rozdiel je v spôsobe reklamy.“

SkryťVypnúť reklamu

Aj čerpacie stanice si Malchárek vyberá podľa značiek. „Kvalita je predurčená tým, akú značku tankujete.“ Cena za liter nie je rozhodujúca. Kvalitnejší benzín môže znamenať úsporu na spotrebe, takže napokon vyjde jazda lacnejšie. Kvalitné palivo má vplyv aj na životnosť vozidla. Malchárek sa snaží tankovať na čerpacích staniciach jednej zahraničnej značky.

Naopak, kozmonaut Ivan Bella sa pri výbere benzínovej pumpy rozhoduje podľa ceny. „Keď mám možnosť voľby, tankujem na základe ceny, keď nemám, tak tankujem tam, kde je to možné.“ Najčastejšie však tankuje na čerpacej stanici, ktorú má blízko domu a jej palivo považuje za kvalitné. Olej si necháva meniť vždy v autorizovanom servise pri garančnej kontrole.

Aj džezmen Peter Lipa si necháva meniť motorový olej v autorizovanom servise. Okrem toho využíva aj vernostnú kartu. Za každé natankovanie získava body, ktoré si potom môže vymeniť za tovar z katalógu.

SkryťVypnúť reklamu

(pcs)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  2. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  3. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  2. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  3. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  4. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  7. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 485
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 429
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 843
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 448
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 374
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 323
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 852
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 749
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 246
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 583
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 269
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 285
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 4 922
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 573
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 3 938
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 435
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu