SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Dnes sa narodí posledný chrobák na kolesách

FRANKFURT NAD MOHANOM – Ľudové auto z čias nacistického Nemecka, neskôr symbol nemeckého hospodárskeho zázraku a nosič zástavy generácie hipies – skrátka legendárny volkswagen beetle – „chrobák“ dnes po sedemdesiatich rokoch existencie a viac ako 2


Taxíky Volkswagen Beetle – chrobák 28. júla na uliciach Mexico City. Posledné auto tohto typu opustí továreň Volkswagenu v mexickom meste Puebla dnes. Tritisíce auto poslednej série známeho modelu nebude na predaj, ale bude vystavené v nemeckom meste Wolfsburg, blízko hlavného závodu Volkswagenu v nemeckom Autostaadte, kde bol chrobák po prvýkrát vyrobený v 30. rokoch minulého storočia. FOTO – TASR/AFP

FRANKFURT NAD MOHANOM – Ľudové auto z čias nacistického Nemecka, neskôr symbol nemeckého hospodárskeho zázraku a nosič zástavy generácie hipies – skrátka legendárny volkswagen beetle – „chrobák“ dnes po sedemdesiatich rokoch existencie a viac ako 21 miliónoch kusoch predaných po celom svete končí.

Posledný chrobák, tentoraz modrej alebo béžovej farby, zíde dnes z montážnej linky továrne v stredomexickej Pueble. Vzdáva sa mu teda posledná pocta pred neodvratným odchodom do dôchodku. Dopyt po legendárnom aute je už príliš slabý– v poslednom čase sa našlo mesačne sotva 50 kupcov. V Európe sa auto v tvare vajca nevyrába už od roku 1978.

Ako chrobák začínal? V roku 1934 chcel Adolf Hitler ponúknuť Nemcom automobil za rozumnú cenu. Zadal teda úlohu geniálnemu inžinierovi Ferdinadovi Porschemu, ktorý vyrobil prototypy. Z nich sa jeden v roku 1939 stal prvým modelom. Führer ho nazval „sila z radosti“. Keď vypukla vojna, nemecká armáda malé oblé vozidlo zrekvírovala pre front.

Civilná výroba sa znovu rozbehla v roku 1945, a to z iniciatívy spojencov. Firma VW rýchlo prišla i s kabrioletovou verziou a o desať rokov neskôr už bol na svete miliónty chrobák. Posilnený úspechom na domácej pôde dobyl chrobák zahraničné trhy a stal sa svetoobčanom – od 50. rokov sa vyrábal a predával od Belgicka po Južnú Afriku, od Brazílie po Nový Zéland. Avšak naozajstného vysvätenia sa mu dostalo v 60. rokoch. Spievajúci chrobák John Lennon sa s láskou staral o štvorkolesového menovca s oblými tvarmi a Andy Warhol z neho dokonca urobil ikonu pop-artu, keď jeho fotku umiestnil na model svojej slávnej Marylin.

Film z dielne Walta Disneyho Chrobákova láska, ktorý na plátno uviedol dobrodružstvo veľmi ľudského autíčka Herbie, z neho v roku 1968 urobilo posvätné monštrum. Predaj v Spojených štátoch vyletel do závratnej výšky – na vrchole jeho slávy ho šoférovali štyri milióny Američanov. Postupom času študenti v areáloch škôl usporadúvali súťaže o chrobáka, do ktorého sa vopchá najviac pasažierov. Do Guinnessovej knihy rekordov sa dostali mladí Rakúšania s 57 cestujúcimi v a na aute.

Napriek úspechu sa na chrobáku začali podpisovať roky. Aj jeho najzarytejší stúpenci kritizovali jeho neustálu chuť na benzín, jeho údržbu i jeho akosi príliš diskrétne brzdenie.

Mýtické auto zostávalo stále viac verné svojmu pôvodnému tvaru, ale za svojou konkurenciou sa držalo dýchavične – jeho neúprosný pád sa začal koncom 70. rokov. Osudnú ranu mu zasadil volkswagenovský model Golf, ktorý ho z prvého miesta vo VW vytlačil v roku 1974. Neskôr si získal obľubu až New Beetle, upravená verzia veteránskeho modelu, ktorú na trh uviedli v roku 1998.

(čtk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  5. Nechajte sa zelektrizovať!
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 523
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 783
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 353
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 292
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 013
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 078
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 339
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 2 945
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť tretia- Čierna Hora- Zátoka Boka Kotorska, Kotor, Bar, čiernohorské pobrežie
  2. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  3. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  4. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  5. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  6. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  7. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  8. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 660
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 793
  3. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 4 688
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 228
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 047
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 204
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 813
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 749
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu