SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Dnes sa narodí posledný chrobák na kolesách

FRANKFURT NAD MOHANOM – Ľudové auto z čias nacistického Nemecka, neskôr symbol nemeckého hospodárskeho zázraku a nosič zástavy generácie hipies – skrátka legendárny volkswagen beetle – „chrobák“ dnes po sedemdesiatich rokoch existencie a viac ako 2


Taxíky Volkswagen Beetle – chrobák 28. júla na uliciach Mexico City. Posledné auto tohto typu opustí továreň Volkswagenu v mexickom meste Puebla dnes. Tritisíce auto poslednej série známeho modelu nebude na predaj, ale bude vystavené v nemeckom meste Wolfsburg, blízko hlavného závodu Volkswagenu v nemeckom Autostaadte, kde bol chrobák po prvýkrát vyrobený v 30. rokoch minulého storočia. FOTO – TASR/AFP

FRANKFURT NAD MOHANOM – Ľudové auto z čias nacistického Nemecka, neskôr symbol nemeckého hospodárskeho zázraku a nosič zástavy generácie hipies – skrátka legendárny volkswagen beetle – „chrobák“ dnes po sedemdesiatich rokoch existencie a viac ako 21 miliónoch kusoch predaných po celom svete končí.

Posledný chrobák, tentoraz modrej alebo béžovej farby, zíde dnes z montážnej linky továrne v stredomexickej Pueble. Vzdáva sa mu teda posledná pocta pred neodvratným odchodom do dôchodku. Dopyt po legendárnom aute je už príliš slabý– v poslednom čase sa našlo mesačne sotva 50 kupcov. V Európe sa auto v tvare vajca nevyrába už od roku 1978.

Ako chrobák začínal? V roku 1934 chcel Adolf Hitler ponúknuť Nemcom automobil za rozumnú cenu. Zadal teda úlohu geniálnemu inžinierovi Ferdinadovi Porschemu, ktorý vyrobil prototypy. Z nich sa jeden v roku 1939 stal prvým modelom. Führer ho nazval „sila z radosti“. Keď vypukla vojna, nemecká armáda malé oblé vozidlo zrekvírovala pre front.

Civilná výroba sa znovu rozbehla v roku 1945, a to z iniciatívy spojencov. Firma VW rýchlo prišla i s kabrioletovou verziou a o desať rokov neskôr už bol na svete miliónty chrobák. Posilnený úspechom na domácej pôde dobyl chrobák zahraničné trhy a stal sa svetoobčanom – od 50. rokov sa vyrábal a predával od Belgicka po Južnú Afriku, od Brazílie po Nový Zéland. Avšak naozajstného vysvätenia sa mu dostalo v 60. rokoch. Spievajúci chrobák John Lennon sa s láskou staral o štvorkolesového menovca s oblými tvarmi a Andy Warhol z neho dokonca urobil ikonu pop-artu, keď jeho fotku umiestnil na model svojej slávnej Marylin.

Film z dielne Walta Disneyho Chrobákova láska, ktorý na plátno uviedol dobrodružstvo veľmi ľudského autíčka Herbie, z neho v roku 1968 urobilo posvätné monštrum. Predaj v Spojených štátoch vyletel do závratnej výšky – na vrchole jeho slávy ho šoférovali štyri milióny Američanov. Postupom času študenti v areáloch škôl usporadúvali súťaže o chrobáka, do ktorého sa vopchá najviac pasažierov. Do Guinnessovej knihy rekordov sa dostali mladí Rakúšania s 57 cestujúcimi v a na aute.

Napriek úspechu sa na chrobáku začali podpisovať roky. Aj jeho najzarytejší stúpenci kritizovali jeho neustálu chuť na benzín, jeho údržbu i jeho akosi príliš diskrétne brzdenie.

Mýtické auto zostávalo stále viac verné svojmu pôvodnému tvaru, ale za svojou konkurenciou sa držalo dýchavične – jeho neúprosný pád sa začal koncom 70. rokov. Osudnú ranu mu zasadil volkswagenovský model Golf, ktorý ho z prvého miesta vo VW vytlačil v roku 1974. Neskôr si získal obľubu až New Beetle, upravená verzia veteránskeho modelu, ktorú na trh uviedli v roku 1998.

(čtk)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 319
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 022
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 346
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 713
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 625
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 231
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 050
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 560
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 409
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 647
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu