SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Dnes sa narodí posledný chrobák na kolesách

FRANKFURT NAD MOHANOM – Ľudové auto z čias nacistického Nemecka, neskôr symbol nemeckého hospodárskeho zázraku a nosič zástavy generácie hipies – skrátka legendárny volkswagen beetle – „chrobák“ dnes po sedemdesiatich rokoch existencie a viac ako 2


Taxíky Volkswagen Beetle – chrobák 28. júla na uliciach Mexico City. Posledné auto tohto typu opustí továreň Volkswagenu v mexickom meste Puebla dnes. Tritisíce auto poslednej série známeho modelu nebude na predaj, ale bude vystavené v nemeckom meste Wolfsburg, blízko hlavného závodu Volkswagenu v nemeckom Autostaadte, kde bol chrobák po prvýkrát vyrobený v 30. rokoch minulého storočia. FOTO – TASR/AFP

FRANKFURT NAD MOHANOM – Ľudové auto z čias nacistického Nemecka, neskôr symbol nemeckého hospodárskeho zázraku a nosič zástavy generácie hipies – skrátka legendárny volkswagen beetle – „chrobák“ dnes po sedemdesiatich rokoch existencie a viac ako 21 miliónoch kusoch predaných po celom svete končí.

Posledný chrobák, tentoraz modrej alebo béžovej farby, zíde dnes z montážnej linky továrne v stredomexickej Pueble. Vzdáva sa mu teda posledná pocta pred neodvratným odchodom do dôchodku. Dopyt po legendárnom aute je už príliš slabý– v poslednom čase sa našlo mesačne sotva 50 kupcov. V Európe sa auto v tvare vajca nevyrába už od roku 1978.

Ako chrobák začínal? V roku 1934 chcel Adolf Hitler ponúknuť Nemcom automobil za rozumnú cenu. Zadal teda úlohu geniálnemu inžinierovi Ferdinadovi Porschemu, ktorý vyrobil prototypy. Z nich sa jeden v roku 1939 stal prvým modelom. Führer ho nazval „sila z radosti“. Keď vypukla vojna, nemecká armáda malé oblé vozidlo zrekvírovala pre front.

Civilná výroba sa znovu rozbehla v roku 1945, a to z iniciatívy spojencov. Firma VW rýchlo prišla i s kabrioletovou verziou a o desať rokov neskôr už bol na svete miliónty chrobák. Posilnený úspechom na domácej pôde dobyl chrobák zahraničné trhy a stal sa svetoobčanom – od 50. rokov sa vyrábal a predával od Belgicka po Južnú Afriku, od Brazílie po Nový Zéland. Avšak naozajstného vysvätenia sa mu dostalo v 60. rokoch. Spievajúci chrobák John Lennon sa s láskou staral o štvorkolesového menovca s oblými tvarmi a Andy Warhol z neho dokonca urobil ikonu pop-artu, keď jeho fotku umiestnil na model svojej slávnej Marylin.

Film z dielne Walta Disneyho Chrobákova láska, ktorý na plátno uviedol dobrodružstvo veľmi ľudského autíčka Herbie, z neho v roku 1968 urobilo posvätné monštrum. Predaj v Spojených štátoch vyletel do závratnej výšky – na vrchole jeho slávy ho šoférovali štyri milióny Američanov. Postupom času študenti v areáloch škôl usporadúvali súťaže o chrobáka, do ktorého sa vopchá najviac pasažierov. Do Guinnessovej knihy rekordov sa dostali mladí Rakúšania s 57 cestujúcimi v a na aute.

Napriek úspechu sa na chrobáku začali podpisovať roky. Aj jeho najzarytejší stúpenci kritizovali jeho neustálu chuť na benzín, jeho údržbu i jeho akosi príliš diskrétne brzdenie.

Mýtické auto zostávalo stále viac verné svojmu pôvodnému tvaru, ale za svojou konkurenciou sa držalo dýchavične – jeho neúprosný pád sa začal koncom 70. rokov. Osudnú ranu mu zasadil volkswagenovský model Golf, ktorý ho z prvého miesta vo VW vytlačil v roku 1974. Neskôr si získal obľubu až New Beetle, upravená verzia veteránskeho modelu, ktorú na trh uviedli v roku 1998.

(čtk)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 956
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 053
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 879
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 787
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 428
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 471
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 365
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 529
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 158
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 879
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu