V Rusku sprevádzkujú najväčší železničný tunel krajin,ktorý priblíži Áziu Európe

Moskva 20. júla (TASR) - Ruské ministerstvo dopravy rozhodlo o sprevádzkovaní Severomujského tunela, ktorý bol vybudovaný na Bajkalsko-amurskej magistrále ...

Moskva 20. júla (TASR) - Ruské ministerstvo dopravy rozhodlo o sprevádzkovaní Severomujského tunela, ktorý bol vybudovaný na Bajkalsko-amurskej magistrále (BAM). K slávnostnej udalosti má dôjsť v novembri, krátko pred ruskými parlamentnými voľbami.

Tunel s dĺžkou 15 343 metrov je najväčším dielom svojho druhu v Rusku. Začali ho raziť ešte v roku 1977 a už počas sovietskej vlády patril do skupiny tzv. večných stavieb. Dielo dokončili vlani v marci, ale doteraz nenašiel nikto odvahu pustiť doň vlakové súpravy. Trasa tunela v dĺžke takmer kilometer totiž prechádza viacerými tektonickými zlomami, ktoré počas razičských prác pripravili tunelárom množstvo prekvapení a ťažko riešiteľných technických problémov. Ruský internetový denník Gazeta.ru uviedol, že tekuté horniny v roku 1978 zahubili celý jeden razičský kolektív. Nesúrodosť podložia sa podarilo spevniť len zložitými chemickými postupmi, ale hrozba veľkej katastrofy zostáva vysoko pravdepodobnou.

Trasa BAM-u sa tunelu doteraz vyhýbala. Obchádzka je dlhá 60 kilometrov. Oveľa horšie je, že železničná trať dosahuje enormné stúpanie a vinie sa pod zrazmi, ktoré ohrozujú vlaky zosuvom kamenných lavín.

Ako uviedol denník, sprevádzkovanie tunela sa stalo nevyhnutnosťou, lebo vďaka nemu možno skrátiť prepravu tovarov po koľajniciach medzi Áziou a Európu do takej miery, že železnica začne vážne konkurovať jeho preprave loďami po mori.

Na stavbe tunela sa vystriedalo 30 000 pracovníkov. Začiatkom 90. rokov zastavila ruská vláda financovanie stavebných prác a tie pokračovali až v tomto desaťročí po tom, keď štátny rozpočet prekonal niektoré naliehavé problémy v získavaní zdrojov.

jns zll

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 109
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 654
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 650
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 056
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 248
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 980
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 722
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 579
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 357
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 737