SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

V Rusku sprevádzkujú najväčší železničný tunel krajin,ktorý priblíži Áziu Európe

Moskva 20. júla (TASR) - Ruské ministerstvo dopravy rozhodlo o sprevádzkovaní Severomujského tunela, ktorý bol vybudovaný na Bajkalsko-amurskej magistrále ...

Moskva 20. júla (TASR) - Ruské ministerstvo dopravy rozhodlo o sprevádzkovaní Severomujského tunela, ktorý bol vybudovaný na Bajkalsko-amurskej magistrále (BAM). K slávnostnej udalosti má dôjsť v novembri, krátko pred ruskými parlamentnými voľbami.

Tunel s dĺžkou 15 343 metrov je najväčším dielom svojho druhu v Rusku. Začali ho raziť ešte v roku 1977 a už počas sovietskej vlády patril do skupiny tzv. večných stavieb. Dielo dokončili vlani v marci, ale doteraz nenašiel nikto odvahu pustiť doň vlakové súpravy. Trasa tunela v dĺžke takmer kilometer totiž prechádza viacerými tektonickými zlomami, ktoré počas razičských prác pripravili tunelárom množstvo prekvapení a ťažko riešiteľných technických problémov. Ruský internetový denník Gazeta.ru uviedol, že tekuté horniny v roku 1978 zahubili celý jeden razičský kolektív. Nesúrodosť podložia sa podarilo spevniť len zložitými chemickými postupmi, ale hrozba veľkej katastrofy zostáva vysoko pravdepodobnou.

Skryť Vypnúť reklamu

Trasa BAM-u sa tunelu doteraz vyhýbala. Obchádzka je dlhá 60 kilometrov. Oveľa horšie je, že železničná trať dosahuje enormné stúpanie a vinie sa pod zrazmi, ktoré ohrozujú vlaky zosuvom kamenných lavín.

Ako uviedol denník, sprevádzkovanie tunela sa stalo nevyhnutnosťou, lebo vďaka nemu možno skrátiť prepravu tovarov po koľajniciach medzi Áziou a Európu do takej miery, že železnica začne vážne konkurovať jeho preprave loďami po mori.

Na stavbe tunela sa vystriedalo 30 000 pracovníkov. Začiatkom 90. rokov zastavila ruská vláda financovanie stavebných prác a tie pokračovali až v tomto desaťročí po tom, keď štátny rozpočet prekonal niektoré naliehavé problémy v získavaní zdrojov.

jns zll

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 516
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 644
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 433
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 747
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 182
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 912
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 854
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 503
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 236
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 021
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu