SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

V Rusku sprevádzkujú najväčší železničný tunel krajin,ktorý priblíži Áziu Európe

Moskva 20. júla (TASR) - Ruské ministerstvo dopravy rozhodlo o sprevádzkovaní Severomujského tunela, ktorý bol vybudovaný na Bajkalsko-amurskej magistrále ...

Moskva 20. júla (TASR) - Ruské ministerstvo dopravy rozhodlo o sprevádzkovaní Severomujského tunela, ktorý bol vybudovaný na Bajkalsko-amurskej magistrále (BAM). K slávnostnej udalosti má dôjsť v novembri, krátko pred ruskými parlamentnými voľbami.

Tunel s dĺžkou 15 343 metrov je najväčším dielom svojho druhu v Rusku. Začali ho raziť ešte v roku 1977 a už počas sovietskej vlády patril do skupiny tzv. večných stavieb. Dielo dokončili vlani v marci, ale doteraz nenašiel nikto odvahu pustiť doň vlakové súpravy. Trasa tunela v dĺžke takmer kilometer totiž prechádza viacerými tektonickými zlomami, ktoré počas razičských prác pripravili tunelárom množstvo prekvapení a ťažko riešiteľných technických problémov. Ruský internetový denník Gazeta.ru uviedol, že tekuté horniny v roku 1978 zahubili celý jeden razičský kolektív. Nesúrodosť podložia sa podarilo spevniť len zložitými chemickými postupmi, ale hrozba veľkej katastrofy zostáva vysoko pravdepodobnou.

SkryťVypnúť reklamu

Trasa BAM-u sa tunelu doteraz vyhýbala. Obchádzka je dlhá 60 kilometrov. Oveľa horšie je, že železničná trať dosahuje enormné stúpanie a vinie sa pod zrazmi, ktoré ohrozujú vlaky zosuvom kamenných lavín.

Ako uviedol denník, sprevádzkovanie tunela sa stalo nevyhnutnosťou, lebo vďaka nemu možno skrátiť prepravu tovarov po koľajniciach medzi Áziou a Európu do takej miery, že železnica začne vážne konkurovať jeho preprave loďami po mori.

Na stavbe tunela sa vystriedalo 30 000 pracovníkov. Začiatkom 90. rokov zastavila ruská vláda financovanie stavebných prác a tie pokračovali až v tomto desaťročí po tom, keď štátny rozpočet prekonal niektoré naliehavé problémy v získavaní zdrojov.

jns zll

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  5. Nechajte sa zelektrizovať!
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 664
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 787
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 353
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 292
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 013
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 083
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 339
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 2 957
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť tretia- Čierna Hora- Zátoka Boka Kotorska, Kotor, Bar, čiernohorské pobrežie
  2. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  3. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  4. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  5. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  6. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  7. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  8. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 603
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 4 815
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 800
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 233
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 052
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 134
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 816
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 765
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu