Mesačná strata ŠFCH z nedostatku diaľničných známok môže byť do 16 miliónov Sk

Bratislava 2. septembra (TASR) - Mesačná strata Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH), spôsobená výpadkom v distribúcií dvoch druhov diaľničných ...

Bratislava 2. septembra (TASR) - Mesačná strata Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH), spôsobená výpadkom v distribúcií dvoch druhov diaľničných nálepiek (DN), môže dosiahnuť maximálnu výšku 16 miliónov Sk. Pre TASR to uviedol riaditeľ cestného fondu Martin Križan.

Prepočet fondu vychádza z predpokladu, že za august, keď bol nedostatok 15-dňových známok v hodnote 60 a 130 Sk najmarkantnejší, by ich bol motoristom predaný rovnaký počet ako v júli tohto roku. Za 7. kalendárny mesiac dosiahli výnosy z predaja nálepiek pre vozidlá do 1,5 a do 3,5 tony 15,929 milióna Sk. Nedostatok DN začali distribútori avizovať už koncom júna. ŠFCH nemohol zabezpečiť ich promptnú dotlač z dôvodu oneskorenej dodávky hologramov.

Výpočtom možnej stratovosti M. Križan odmieta tvrdenia, že príjmové výpadky dosahujú stomiliónové čiastky. "Za celý minulý rok predal ŠFCH známky všetkých druhov (v hodnote 60, 130, 400, 900, 3000, 6000 Sk) "len" za 561 miliónov Sk," dodal.

Podľa Slovenského autoturist klubu (SATC) ako jedného z distribútorov nálepiek je ťažké vyčísliť finančné dopady na štát, prevádzkovateľov čerpacích staníc, distribútorov či motoristov. Prezident SATC Peter Pokorný si myslí, že najväčšia strata spočíva v poškodení dobrého mena štátu doma aj v zahraničí. Cudzí motorizovaný turista si podľa jeho slov v budúcnosti rozmyslí, či bude prechádzať cez územie SR s rizikom, že nezoženie diaľničnú známku a tým pádom bude buď vykázaný z diaľnice alebo pokutovaný.

SATC zároveň obvinil cestný fond z nekompetentnosti pri stanovovaní potrebného množstva celoročných a 15-dňových známok. Len v prípade celoročných 400-korunových DN bol ich počet 2,8-násobne väčší ako minuloročný predaj. Zodpovednosť cestného fondu za zlý odhad pri stanovovaní počtu ročných známok riaditeľ Križan nevyvracia, no disproporcie spôsobil podľa jeho slov fakt, že objednávka známok na rok 2001 sa robila v októbri minulého roku, teda štyri mesiace predtým, ako bolo známe vyhodnotenie ich predaja za rok 2000. Koncoročným skartovaním každej nepredanej diaľničnej nálepky stráca štát štyri koruny, vynaložené na jej výrobu.

Na druhej strane však na 300 000 kusov poklesol počet emitovaných známok v nominálnej hodnote 60 Sk, pričom v roku 2000 ich bolo predaných 397 220. Nálepiek v nominále 130 Sk sa v roku 2000 predalo 279 511 a emisia fondu na tento rok predstavovala 300 000 kusov. Fond medzičasom stihol realizovať aj ich dotlač v objeme 10 000 + 6000 kusov. Odhad bol podľa Križana ovplyvnený aj zlým predpokladom ohľadne dopytu motoristov po 400-korunovej známke.

Z materiálu ŠFCH vyplýva, že k 1. augustu sa zo 60-korunových nálepiek, vydaných distribútorom v počte 310 293 kusov, nepredalo 39 711, a počet nepredaných 130-korunových známok bol 96 847 z 331 932 vydaných. Podľa M. Križana nálepky v distribúcií boli, lež neefektívne rozptýlené po celom území Slovenska. Riaditeľ preto už v minulosti vyzval distribútorov na lepšiu koordináciu pri zásobovaní jednotlivých odberných miest s odlišným dopytom.

"Dostatok diaľničných nálepiek musí byť predovšetkým na tých predajných miestach, ktoré sa nachádzajú priamo na diaľnici alebo v jej priľahlej oblasti," povedal. Preto ŠFCH plánuje vytvoriť regionálne zastúpenia fondu pre distribúciu ako aj adresnú distribúciu diaľničných známok prostredníctvom priameho zmluvného kontaktu s konečnými predajcami. Novinkou pre distribútorov známok má byť od budúceho roku ich penalizácia v prípade, že na konci sledovaného obdobia odovzdajú viac ako 10 % nepredaných odobraných nálepiek.

Podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka je zodpovednosť M. Križana za celú situáciu neodškriepiteľná. Napriek tomu konkrétny záver voči jeho osobe nevyvodí, keďže ŠFCH by mal svoju činnosť ukončiť už k 1. januáru budúceho roku.

Dodatočná augustová tlač nálepiek v počte 120 000 + 60 000 kusov sa začne distribuovať začiatkom septembra. Na základe žiadosti ministra vnútra SR Ivana Šimka polícia od piatka 24. augusta prestala na diaľniciach a cestách kontrolovať nálepky u osobných automobilov do 1,5 a 3,5 tony.

Výnosy z predaja uvedených cenín sa na Slovensku využívajú na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných komunikácií.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 849
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 629
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 230
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 696
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 866
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 230
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 389
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 360
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 045
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 817