Mesačná strata ŠFCH z nedostatku diaľničných známok môže byť do 16 miliónov Sk

Bratislava 2. septembra (TASR) - Mesačná strata Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH), spôsobená výpadkom v distribúcií dvoch druhov diaľničných ...

Bratislava 2. septembra (TASR) - Mesačná strata Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH), spôsobená výpadkom v distribúcií dvoch druhov diaľničných nálepiek (DN), môže dosiahnuť maximálnu výšku 16 miliónov Sk. Pre TASR to uviedol riaditeľ cestného fondu Martin Križan.

Prepočet fondu vychádza z predpokladu, že za august, keď bol nedostatok 15-dňových známok v hodnote 60 a 130 Sk najmarkantnejší, by ich bol motoristom predaný rovnaký počet ako v júli tohto roku. Za 7. kalendárny mesiac dosiahli výnosy z predaja nálepiek pre vozidlá do 1,5 a do 3,5 tony 15,929 milióna Sk. Nedostatok DN začali distribútori avizovať už koncom júna. ŠFCH nemohol zabezpečiť ich promptnú dotlač z dôvodu oneskorenej dodávky hologramov.

Výpočtom možnej stratovosti M. Križan odmieta tvrdenia, že príjmové výpadky dosahujú stomiliónové čiastky. "Za celý minulý rok predal ŠFCH známky všetkých druhov (v hodnote 60, 130, 400, 900, 3000, 6000 Sk) "len" za 561 miliónov Sk," dodal.

Podľa Slovenského autoturist klubu (SATC) ako jedného z distribútorov nálepiek je ťažké vyčísliť finančné dopady na štát, prevádzkovateľov čerpacích staníc, distribútorov či motoristov. Prezident SATC Peter Pokorný si myslí, že najväčšia strata spočíva v poškodení dobrého mena štátu doma aj v zahraničí. Cudzí motorizovaný turista si podľa jeho slov v budúcnosti rozmyslí, či bude prechádzať cez územie SR s rizikom, že nezoženie diaľničnú známku a tým pádom bude buď vykázaný z diaľnice alebo pokutovaný.

SATC zároveň obvinil cestný fond z nekompetentnosti pri stanovovaní potrebného množstva celoročných a 15-dňových známok. Len v prípade celoročných 400-korunových DN bol ich počet 2,8-násobne väčší ako minuloročný predaj. Zodpovednosť cestného fondu za zlý odhad pri stanovovaní počtu ročných známok riaditeľ Križan nevyvracia, no disproporcie spôsobil podľa jeho slov fakt, že objednávka známok na rok 2001 sa robila v októbri minulého roku, teda štyri mesiace predtým, ako bolo známe vyhodnotenie ich predaja za rok 2000. Koncoročným skartovaním každej nepredanej diaľničnej nálepky stráca štát štyri koruny, vynaložené na jej výrobu.

Na druhej strane však na 300 000 kusov poklesol počet emitovaných známok v nominálnej hodnote 60 Sk, pričom v roku 2000 ich bolo predaných 397 220. Nálepiek v nominále 130 Sk sa v roku 2000 predalo 279 511 a emisia fondu na tento rok predstavovala 300 000 kusov. Fond medzičasom stihol realizovať aj ich dotlač v objeme 10 000 + 6000 kusov. Odhad bol podľa Križana ovplyvnený aj zlým predpokladom ohľadne dopytu motoristov po 400-korunovej známke.

Z materiálu ŠFCH vyplýva, že k 1. augustu sa zo 60-korunových nálepiek, vydaných distribútorom v počte 310 293 kusov, nepredalo 39 711, a počet nepredaných 130-korunových známok bol 96 847 z 331 932 vydaných. Podľa M. Križana nálepky v distribúcií boli, lež neefektívne rozptýlené po celom území Slovenska. Riaditeľ preto už v minulosti vyzval distribútorov na lepšiu koordináciu pri zásobovaní jednotlivých odberných miest s odlišným dopytom.

"Dostatok diaľničných nálepiek musí byť predovšetkým na tých predajných miestach, ktoré sa nachádzajú priamo na diaľnici alebo v jej priľahlej oblasti," povedal. Preto ŠFCH plánuje vytvoriť regionálne zastúpenia fondu pre distribúciu ako aj adresnú distribúciu diaľničných známok prostredníctvom priameho zmluvného kontaktu s konečnými predajcami. Novinkou pre distribútorov známok má byť od budúceho roku ich penalizácia v prípade, že na konci sledovaného obdobia odovzdajú viac ako 10 % nepredaných odobraných nálepiek.

Podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka je zodpovednosť M. Križana za celú situáciu neodškriepiteľná. Napriek tomu konkrétny záver voči jeho osobe nevyvodí, keďže ŠFCH by mal svoju činnosť ukončiť už k 1. januáru budúceho roku.

Dodatočná augustová tlač nálepiek v počte 120 000 + 60 000 kusov sa začne distribuovať začiatkom septembra. Na základe žiadosti ministra vnútra SR Ivana Šimka polícia od piatka 24. augusta prestala na diaľniciach a cestách kontrolovať nálepky u osobných automobilov do 1,5 a 3,5 tony.

Výnosy z predaja uvedených cenín sa na Slovensku využívajú na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných komunikácií.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 476
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 976
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 699
  4. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 477
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 522
  6. Splnený sen 1 335
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 293
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 162
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 944
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 869