Mesačná strata ŠFCH z nedostatku diaľničných známok môže byť do 16 miliónov Sk

Bratislava 2. septembra (TASR) - Mesačná strata Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH), spôsobená výpadkom v distribúcií dvoch druhov diaľničných ...

Bratislava 2. septembra (TASR) - Mesačná strata Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH), spôsobená výpadkom v distribúcií dvoch druhov diaľničných nálepiek (DN), môže dosiahnuť maximálnu výšku 16 miliónov Sk. Pre TASR to uviedol riaditeľ cestného fondu Martin Križan.

Prepočet fondu vychádza z predpokladu, že za august, keď bol nedostatok 15-dňových známok v hodnote 60 a 130 Sk najmarkantnejší, by ich bol motoristom predaný rovnaký počet ako v júli tohto roku. Za 7. kalendárny mesiac dosiahli výnosy z predaja nálepiek pre vozidlá do 1,5 a do 3,5 tony 15,929 milióna Sk. Nedostatok DN začali distribútori avizovať už koncom júna. ŠFCH nemohol zabezpečiť ich promptnú dotlač z dôvodu oneskorenej dodávky hologramov.

Výpočtom možnej stratovosti M. Križan odmieta tvrdenia, že príjmové výpadky dosahujú stomiliónové čiastky. "Za celý minulý rok predal ŠFCH známky všetkých druhov (v hodnote 60, 130, 400, 900, 3000, 6000 Sk) "len" za 561 miliónov Sk," dodal.

Podľa Slovenského autoturist klubu (SATC) ako jedného z distribútorov nálepiek je ťažké vyčísliť finančné dopady na štát, prevádzkovateľov čerpacích staníc, distribútorov či motoristov. Prezident SATC Peter Pokorný si myslí, že najväčšia strata spočíva v poškodení dobrého mena štátu doma aj v zahraničí. Cudzí motorizovaný turista si podľa jeho slov v budúcnosti rozmyslí, či bude prechádzať cez územie SR s rizikom, že nezoženie diaľničnú známku a tým pádom bude buď vykázaný z diaľnice alebo pokutovaný.

SATC zároveň obvinil cestný fond z nekompetentnosti pri stanovovaní potrebného množstva celoročných a 15-dňových známok. Len v prípade celoročných 400-korunových DN bol ich počet 2,8-násobne väčší ako minuloročný predaj. Zodpovednosť cestného fondu za zlý odhad pri stanovovaní počtu ročných známok riaditeľ Križan nevyvracia, no disproporcie spôsobil podľa jeho slov fakt, že objednávka známok na rok 2001 sa robila v októbri minulého roku, teda štyri mesiace predtým, ako bolo známe vyhodnotenie ich predaja za rok 2000. Koncoročným skartovaním každej nepredanej diaľničnej nálepky stráca štát štyri koruny, vynaložené na jej výrobu.

Na druhej strane však na 300 000 kusov poklesol počet emitovaných známok v nominálnej hodnote 60 Sk, pričom v roku 2000 ich bolo predaných 397 220. Nálepiek v nominále 130 Sk sa v roku 2000 predalo 279 511 a emisia fondu na tento rok predstavovala 300 000 kusov. Fond medzičasom stihol realizovať aj ich dotlač v objeme 10 000 + 6000 kusov. Odhad bol podľa Križana ovplyvnený aj zlým predpokladom ohľadne dopytu motoristov po 400-korunovej známke.

Z materiálu ŠFCH vyplýva, že k 1. augustu sa zo 60-korunových nálepiek, vydaných distribútorom v počte 310 293 kusov, nepredalo 39 711, a počet nepredaných 130-korunových známok bol 96 847 z 331 932 vydaných. Podľa M. Križana nálepky v distribúcií boli, lež neefektívne rozptýlené po celom území Slovenska. Riaditeľ preto už v minulosti vyzval distribútorov na lepšiu koordináciu pri zásobovaní jednotlivých odberných miest s odlišným dopytom.

"Dostatok diaľničných nálepiek musí byť predovšetkým na tých predajných miestach, ktoré sa nachádzajú priamo na diaľnici alebo v jej priľahlej oblasti," povedal. Preto ŠFCH plánuje vytvoriť regionálne zastúpenia fondu pre distribúciu ako aj adresnú distribúciu diaľničných známok prostredníctvom priameho zmluvného kontaktu s konečnými predajcami. Novinkou pre distribútorov známok má byť od budúceho roku ich penalizácia v prípade, že na konci sledovaného obdobia odovzdajú viac ako 10 % nepredaných odobraných nálepiek.

Podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka je zodpovednosť M. Križana za celú situáciu neodškriepiteľná. Napriek tomu konkrétny záver voči jeho osobe nevyvodí, keďže ŠFCH by mal svoju činnosť ukončiť už k 1. januáru budúceho roku.

Dodatočná augustová tlač nálepiek v počte 120 000 + 60 000 kusov sa začne distribuovať začiatkom septembra. Na základe žiadosti ministra vnútra SR Ivana Šimka polícia od piatka 24. augusta prestala na diaľniciach a cestách kontrolovať nálepky u osobných automobilov do 1,5 a 3,5 tony.

Výnosy z predaja uvedených cenín sa na Slovensku využívajú na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných komunikácií.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 16 281
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 311
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 843
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 081
  5. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 7 482
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 855
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 369
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 982
  9. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 2 599
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 510