
FOTO - ARCHÍV
totiž nie je len klasickým trhoviskom s ovocím a zeleninou, ale aj miestom, kde sa dajú ochutnať lahôdky z rôznych častí sveta.
K základnej ponuke predavačov patrí ovocie a zelenina - cez sezónne, ako sú jalbká a melóny, až po čerstvé figy a iné exotické druhy, ktoré sa inde tak ľahko nedajú kúpiť. K nákupu majú zákazníkov motivovať aj množstevné zľavy. Napríklad kilo banánov stojí 70 centov, tri kilá 1,5 eura. Je to výhodné pre obe strany - zákazník kúpi lacnejšie a predavač má zase menšie straty. V lete tovar rýchlo stráca kvalitu.
Z vedľajších stánkov a predajní vonia čerstvo upečený chlieb a pečivo, v ďalších ponúkajú mäso, ryby či spracované morské živočíchy. V ponuke nechýbajú rôzne korenia, sušené ovocie, labužníci si môžu vybrať z množstva syrov, olív, k dispozícii je predajňa vína a občerstvenie. Chuť na jedlo podporuje aj vôňa grilovaných špecialít. Všetko je čerstvé - v opačnom prípade sa zákazník môže pokojne vrátiť a predavači mu bez problémov vymenia napríklad obité jablká či marhule.
Naschmarkt, niekedy označovaný aj ako trh labužníkov, sa rozprestiera neďaleko Karlovho námestia medzi frekventovanými ulicami Rechte a Linke Wienzeile. Pešo je vzdialené len niekoľko minút od centra Viedne či nákupnej Mariahilferstrase.
Tú pravú atmosféru má najmä v sobotu, keď predavači s oblečením, opaskami a ďalším spotrebným tovarom v zadnej časti trhoviska prepustia miesta záhradkárom, ktorí prišli predávať svoju úrodu. Dopĺňajú ich pekári so špeciálnymi druhmi chleba, koláčov a iných dobrôt.
Pôvod názvu trhoviska nie je celkom jasný. Viedenčania mu údajne najprv hovorili Aschenmarkt (trh s popolom). Existujú pre to dve vysvetlenia: jeho predchodca, trh s ovocím a zeleninou, sa pre spory medzi magistrátom a kláštorom musel v roku 1780 presťahovať do časti mesta, kde na mieste niekdajšej skládky popola a odpadu vznikol malý trh s mliekom. Výrazom asch sa však označovala aj dieža na mlieko vyrobená z jasanového dreva. ADRIAN BOBOK, čtk