SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Vyhasnuté sopky sa stali atrakciou zabudnutého francúzskeho regiónu

Clermont-Ferrand 22. júna (TASR) Postihnutý poklesom priemyselnej výroby v 80. rokoch minulého storočia sa odľahlý francúzsky región Auvergne obrátil ...

Clermont-Ferrand 22. júna (TASR) Postihnutý poklesom priemyselnej výroby v 80. rokoch minulého storočia sa odľahlý francúzsky región Auvergne obrátil k vyhasnutým sopkám, čnejúcim nad krajinou, aby vdýchli nový život do tejto oblasti.

Regiónu ukrytému vo zvrásnenom horskom pásme Massif Central chýbajú železničné rýchlodráhy do Paríža vzdialeného približne 300 kilometrov a turistická príťažlivosť Azúrového pobrežia či francúzskych Álp.

A tak, keď v roku 2002 otvorili múzeum a tematický park Vulcania, kritici nešetrili posmechom o jeho šanciach prilákať návštevníkov do srdca Francúzska, aby sa dozvedeli niečo o sopkách.

Skryť Vypnúť reklamu

Rok po tom je projekt na najlepšej ceste dokázať im, že sa mýlili s návštevnosťou 628.000 turistov a obratom 13 miliónov eur.

Myšlienka bývalého prezidenta Valéryho Giscarda d'Estaing, hrdého obyvateľa Auvergne, - Vulcania znamenala závan čerstvej nádeje do blízkeho regionálneho centra oblasti.

Clermont-Ferrand je rodiskom firmy na výrobu pneumatík Michelin. Táto spoločnosť ktorá tiež zostavuje eponymických cestovných sprievodcov a gurmánsku bibliu počas ostatných desiatich rokov o polovicu znížila počet pracovníkov v meste na 15.000.

Odhaduje sa, že návštevníci parku priniesli 15 až 20 miliónov eur do hotelov, reštaurácií a ďalších podnikov poskytujúcich služby v tejto oblasti. "Vulcania má veľmi pozitívny dopad," tvrdí Thierry Bouet, ktorý vedie hotel Ravel.

Skryť Vypnúť reklamu

"Umiestnili množstvo reklamných pútačov v rôznych európskych krajinách ako Švajčiarsko, Nemecko a Rakúsko. A to sem priviedlo ľudí, ktorí predtým nikdy v Auvergne neboli."

Návštevníci Vulcanie schádzajú do veľkého modelu krátera, kde ich virtuálne interaktívne ukážky pomôžu prinavrátiť vulkány k životu. "Je to všetko veľmi dobré. Môže to byť iba pozitívne pre miestnu ekonomiku," poznamenáva 74-ročný Pierre Louis, ktorý pricestoval so svojou manželkou z oblasti Charente-Maritime, na západnom pobreží Francúzska. "Máme priateľov v Clermont-Ferrand, ale v skutočnosti sme si sem prišli pozrieť Vulcaniu."

Auvergne, preslávené svojimi syrmi, vínami Saint Pourcain a tmavozelenou šošovicou Du Puy, sa po prvý raz stalo svedkom vulkanickej aktivity pred asi 60 miliónmi rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Posledná erupcia sa uvádza do obdobia pred 7000 rokmi a Puy de Dome najväčšia sopka oblasti vybuchla pred asi 10.000 rokmi.

Vyhasnuté sopky vyzerajú ako obyčajne zelené kopce a tak tomu bolo do 18. storočia, keď bol zistený ich skutočný pôvod.

Film, ktorý je prierezom histórie pohoria Chaine de Puys počítajúceho približne 80 sopiek zobrazuje huňatého mamuta a jeho márnu snahu utiecť neľútostnej záplave sivej lávy. "Film s 3-D okuliarami bol výborný," hovorí 12-ročný Eneric Pitzalis, ktorého rodina sem pricestovala z okolia Paríža.

Väčšina z miestnych sopiek sú takzvané monogenetické, čo znamená, že vybuchli iba raz a potom sa navždy odmlčali. Vedci však tvrdia, že nie je dôvod, prečo by sa tu nemohol v budúcnosti objaviť ďalší vulkán.

Skryť Vypnúť reklamu

Na postavenie Vulcanie rozprestierajúcej sa na 57 hektároch na úpätí Puy de Dome bolo treba viac ako desať rokov a asi 100 miliónov eúr.

Na jej činnosť dozerá regionálna rada Auvergne sídliaca v Clermont-Ferrand. Napriek gotickej katedrále z 13. storočia z čierneho vulkanického kameňa, ktorý sa týči nad radom červených striech, mesto nebolo predtým hlavnou témou mnohých turistických príručiek.

"Turistika je veľmi dôležitá pre Clermont-Ferrand a Vulcania by mala byť veľmi dobrá pre jej rozvoj," hovorí Isabelle Carreau-Vacherová, hovorkyňa mestského turistického úradu. V prvom roku park prekonal odhady obratu o 30 a počtu návštevníkov o 25 percent. Zamestnáva približne 300 ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 174
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 093
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 990
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 276
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 847
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 788
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 374
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 352
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 235
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 091
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu