SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky
PAVOL PROKOPOVIČ: "PRIJALI SME KOMPROMIS, KTORÝ JE POLITICKY AJ ODBORNE PRIJATEĽNÝ PRE VŠETKY STRANY"

Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest aj cez súkromný kapitál

BRATISLAVA 26. júna (SITA) - Do výstavby diaľnice D1 a rýchlostnej komunikácie R2 bude môcť vstúpiť súkromný kapitál. Zhodli sa na tom ministri vládnych strán na štvrtkovom rokovaní vlády, keď súhlasili ...

BRATISLAVA 26. júna (SITA) - Do výstavby diaľnice D1 a rýchlostnej komunikácie R2 bude môcť vstúpiť súkromný kapitál. Zhodli sa na tom ministri vládnych strán na štvrtkovom rokovaní vlády, keď súhlasili s variantom 1B výstavby diaľnic, ktorý zohľadnil závery stredajšieho rokovania Koaličnej rady. "Prijali sme kompromis, ktorý je politicky aj odborne prijateľný pre všetky strany," uviedol minister dopravy Pavol Prokopovič. Už začiatkom roka 2004 by mohol byť podľa neho známy investor na výstavbu vybraných úsekov diaľnice D1, pričom v júli sa začnú prípravné práce na výber medzinárodného poradcu pre tendre na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministri do alternatívy 1B zapracovali vo štvrtok na návrh Prokopoviča aj plán financovania výstavby, podľa ktorého sa zo štátneho rozpočtu na roky 2004 až 2006 taxatívne vyčlení na diaľnicu D1 objem 60 % z celkových prostriedkov na výstavbu, na komunikáciu R1 objem 25 % výdavkov a na R2 zvyšných 15 %. Zmenu vo financovaní výstavby diaľnic si vynútila SMK, ktorá už 18. júna na rokovaní vlády využila právo veta a prerušila tak rokovanie o aktualizácii nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Ako dôvod uviedla, že nevidí dostatočné preferovanie tzv. južného ťahu a požiadala o preloženie materiálu na tohtotýždňové rokovanie vlády.

"Nemám obavy, že sa investori na výstavbu diaľnice D1 nenájdu," konštatoval Prokopovič, podľa ktorého už záujem prejavili francúzski, talianski a nemeckí investori. Súkromný kapitál by mal prefinancovať 80 až 90 kilometrov diaľnice D1 z Bratislavy cez Žilinu a Poprad do Košíc v rozsahu približne 64 mld. Sk. Trvanie výstavby diaľnice by sa vstupom súkromného investora malo skrátiť a ukončiť by sa podľa Prokopoviča malo najneskôr do roku 2010. Okrem súkromného kapitálu časť stavieb prefinancujú prostriedky štátneho rozpočtu a časť sa uhradí cez európske fondy.

Skryť Vypnúť reklamu

Prokopovič zatiaľ nerokoval so záujemcami o výstavbu rýchlostnej cesty R2 zo Zvolena cez Lučenec do Košíc. Ako však dodal, "nebojím sa, že sa investor nenájde", keďže na základe licencie bude mať garantované platby. Reálne práce však podľa neho možno očakávať až v roku 2007, keďže sa musia uskutočniť štúdie realizovateľnosti, prípravy projektu, vydať územné rozhodnutie a následne stavebné povolenie. Pri vysokom záujme investorov sa podľa ministra presunú prostriedky štátneho rozpočtu z výstavby R2 na cestu R1, ktorá vedie z Trnavy cez Nitru a Žiar nad Hronom do Zvolena. Komunikácia R1 by sa mala ukončiť v plnom profile najneskôr v roku 2012.

Náklady investorov by mali v budúcnosti výraznou mierou uhrádzať najmä poplatky za používanie diaľnic, pričom podľa Prokopoviča by sa mali centrálne spoplatniť všetky diaľnice. Pri spoplatňovaní by mal v budúcnosti na Slovensku platiť systém kompatibilný so spoplatňovaním v Európskej únii, kde by sa mal zjednotiť v rokoch 2006 až 2008. Podľa Prokopoviča však poplatky za použitie diaľnic nebudú dostatočné a časť nákladov investorov stavieb sa uhradí zo štátneho rozpočtu. Podľa plánov sa v roku 2006 vyberie na poplatkoch za použitie diaľnic suma 3 mld. Sk a po zosúladení s európskym systémom sa predpokladá v roku 2010 vybrať približne 6 mld. Sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 307
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 621
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 722
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 569
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 890
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 111
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 256
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 404
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 364
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 540
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu