BRATISLAVA – Diaľničné nálepky má o tri roky na Slovensku nahradiť mýto. O spôsobe platenia aj o tom, ako bude pokračovať výstavba diaľnic – či sa dobuduje severná alebo južná vetva – má dnes rokovať vláda. Včera o probléme hovorila koaličná rada.
Mýto má súkromným investorom zatraktívniť výstavbu diaľnic, aby boli hotové najneskôr do roku 2010. Ak vláda rozhodne o dostavbe diaľnic za pomoci súkromného kapitálu, zaváži výška mýta, spôsob jeho platenia a aj to, aby sa investor nespoliehal na štátne záruky alebo pôžičky.
Ani tieto prísne podmienky neodrádzajú finančníkov z Francúzska, Talianska a Izraela, ktorí už teraz o diaľnice na Slovensku prejavujú záujem.
Štát donedávna dával prednosť dostavbe severnej vetvy diaľnice, ktorá by Bratislavu s Košicami spojila cez Žilinu a popod Vysoké Tatry. Severnú trasu stále presadzuje aj minister dopravy Pavol Prokopovič z SDKÚ, ale koaličné strany majú aj iné predstavy. Politici ANO pred časom jednoznačne uprednostnili lacnejšiu južnú trasu.
Na večerné rokovanie koaličnej rady išiel podpredseda ANO Jirko Malchárek s myšlienkou, aby sa zo štátnych peňazí pokračovalo v čo najrýchlejšej výstavbe severnej vetvy, ale aby sa zároveň vytvorili podmienky na vstup zahraničných investorov, ktorí by pomohli vybudovať rýchlostnú komunikáciu južnou trasou – cez Nitru a Banskú Bystricu. „Som presvedčený, že toto nebude sporný bod rokovania.“
Ochotní dohodnúť sa išli na rokovanie politici SMK. „Nechceme, aby sa zastavila výstavba diaľnic na severe, chceme len, aby sa preskupovali peniaze. A aby sa južnou trasou stavali rýchlostné komunikácie.“
Podpredseda KDH Pavol Minárik tvrdil: „Dôležité je zachovať vyváženosť. Aby zhruba v rovnakom čase boli dokončené severný ťah a trasa Bratislava – Banská Bystrica plus tri alebo štyri úseky medzi Lučencom a Košicami.“
Mýto budú vodiči platiť buď čipovou kartou alebo cez systém GPRS, ktorý cez satelit sleduje pohyb auta. Tento spôsob je však drahší a vodiči môžu mať výhrady voči ochrane svojho súkromia.
(jog, rf)