SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Na cyklistickej ceste sa nesmie korčuľovať

BRATISLAVA – Korčuliari nemôžu jazdiť po cestách pre cyklistov. Zákon to nedovoľuje. Ak človek na takejto ceste nesedí na bicykli, ale má obuté korčule, môže dostať pokutu až 2000 korún. Príklad dunajskej hrádze pritom jasne ukazuje, že rekreační c


Školáci korčule využívajú bežne aj na cestu za školskými povinnosťami. FOTO SME – JÁN KROŠLÁK

BRATISLAVA – Korčuliari nemôžu jazdiť po cestách pre cyklistov. Zákon to nedovoľuje. Ak človek na takejto ceste nesedí na bicykli, ale má obuté korčule, môže dostať pokutu až 2000 korún. Príklad dunajskej hrádze pritom jasne ukazuje, že rekreační cyklisti a korčuliari sa môžu na jednej slušnej ceste stretať bez problémov.

Na Slovensku neexistujú takmer nijaké špeciálne cesty či chodníky pre korčuliarov, aj keď ich počet stále rastie. Keďže ich zákon považuje za chodcov, môžu oficiálne na svoju jazdu využívať len chodníky a krajnice ciest – väčšina z nich je na Slovensku v katastrofálnom stave.

Jazda po ceste však môže byť veľmi nebezpečná. Predseda Asociácie znalcov dopravy Miloš Souček vraví, že najväčšie nebezpečenstvo korčuliarov je v ich rýchlosti. „Aj menej zdatný korčuliar sa pohybuje rýchlosťou 20 až 30 kilometrov za hodinu. S tým vodiči nepočítajú.“

Problémy sú podľa Součka najmä na priechodoch pre chodcov, pretože vodiči áut nedokážu odhadnúť rýchlosť, akou sa korčuliari pohybujú, a ľahko môže prísť k nehode.

Korčuliari sa navyše nepohybujú priamo, ale po akejsi vlnovke. Šofér okoloidúceho auta ťažšie určuje potrebný odstup. Po krajniciach jazdia i mopedy a bicykle.

Na korčuliach sú ľudia vyšší ako ostatní chodci a majú aj vyššie položené ťažisko. Pri páde alebo náraze do auta sa ich telo správa inak ako u chodcov. Nebezpečné je aj to, že pri páde nezostanú ležať na zemi, ale zotrvačnosťou sa šúchajú ďalej po vozovke.

I keď je na Slovensku viacero rekreačných trás, po ktorých by sa korčuliari mohli pohybovať, miestne cesty sú väčšinou vhodné len na horské bicykle. Korčuliari nemôžu jazdiť po nespevnených cestách, ale potrebujú asfaltovú vozovku.

Na chodníkoch korčuliari oficiálne nesmú prekročiť rýchlosť chôdze ani obmedzovať či ohrozovať ostatných chodcov.

Na lesných cestách, podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku, povoľuje pohyb korčuliarov správca komunikácie. Ak cesta nie je na korčuľovanie určená, porušujú zákon, pokutu by však nemali dostať.

PETER CSERNÁK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  3. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  6. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  2. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  3. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  4. Statute of limitations in consumer relations
  5. As prices rise, purchasing the right office is essential
  6. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  7. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  8. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 28 666
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 572
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 879
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 625
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 693
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 637
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 043
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 866
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 49 491
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 591
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 115
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 352
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 264
  6. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 017
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 995
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 700
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu