Na cyklistickej ceste sa nesmie korčuľovať

BRATISLAVA – Korčuliari nemôžu jazdiť po cestách pre cyklistov. Zákon to nedovoľuje. Ak človek na takejto ceste nesedí na bicykli, ale má obuté korčule, môže dostať pokutu až 2000 korún. Príklad dunajskej hrádze pritom jasne ukazuje, že rekreační c


Školáci korčule využívajú bežne aj na cestu za školskými povinnosťami. FOTO SME – JÁN KROŠLÁK

BRATISLAVA – Korčuliari nemôžu jazdiť po cestách pre cyklistov. Zákon to nedovoľuje. Ak človek na takejto ceste nesedí na bicykli, ale má obuté korčule, môže dostať pokutu až 2000 korún. Príklad dunajskej hrádze pritom jasne ukazuje, že rekreační cyklisti a korčuliari sa môžu na jednej slušnej ceste stretať bez problémov.

Na Slovensku neexistujú takmer nijaké špeciálne cesty či chodníky pre korčuliarov, aj keď ich počet stále rastie. Keďže ich zákon považuje za chodcov, môžu oficiálne na svoju jazdu využívať len chodníky a krajnice ciest – väčšina z nich je na Slovensku v katastrofálnom stave.

Jazda po ceste však môže byť veľmi nebezpečná. Predseda Asociácie znalcov dopravy Miloš Souček vraví, že najväčšie nebezpečenstvo korčuliarov je v ich rýchlosti. „Aj menej zdatný korčuliar sa pohybuje rýchlosťou 20 až 30 kilometrov za hodinu. S tým vodiči nepočítajú.“

Problémy sú podľa Součka najmä na priechodoch pre chodcov, pretože vodiči áut nedokážu odhadnúť rýchlosť, akou sa korčuliari pohybujú, a ľahko môže prísť k nehode.

Korčuliari sa navyše nepohybujú priamo, ale po akejsi vlnovke. Šofér okoloidúceho auta ťažšie určuje potrebný odstup. Po krajniciach jazdia i mopedy a bicykle.

Na korčuliach sú ľudia vyšší ako ostatní chodci a majú aj vyššie položené ťažisko. Pri páde alebo náraze do auta sa ich telo správa inak ako u chodcov. Nebezpečné je aj to, že pri páde nezostanú ležať na zemi, ale zotrvačnosťou sa šúchajú ďalej po vozovke.

I keď je na Slovensku viacero rekreačných trás, po ktorých by sa korčuliari mohli pohybovať, miestne cesty sú väčšinou vhodné len na horské bicykle. Korčuliari nemôžu jazdiť po nespevnených cestách, ale potrebujú asfaltovú vozovku.

Na chodníkoch korčuliari oficiálne nesmú prekročiť rýchlosť chôdze ani obmedzovať či ohrozovať ostatných chodcov.

Na lesných cestách, podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku, povoľuje pohyb korčuliarov správca komunikácie. Ak cesta nie je na korčuľovanie určená, porušujú zákon, pokutu by však nemali dostať.

PETER CSERNÁK

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 14 042
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 472
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 688
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 037
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 733
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 171
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 064
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 902
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 562
  10. Splnený sen 522