SME
Sobota, 23. september, 2023 | Meniny má Zdenka

MHD – o 100% drahšia?

BRATISLAVA – Cestovné v mestskej hromadnej doprave by po deregulácii cien mohlo zdražieť až o sto percent.

BRATISLAVA – Cestovné v mestskej hromadnej doprave by po deregulácii cien mohlo zdražieť až o sto percent.

V súčasnosti schvaľujú výšku cestovného v MHD príslušné okresné úrady. Cena cestovného však pokrýva skutočné náklady len asi z polovice, na fungovanie mestskej dopravy preto mestá a obce prispievajú aj zo svojho rozpočtu a dotuje ich aj štát. Ak prejde návrh ministerstva financií na dereguláciu, štát mestám od budúceho roka prispievať prestane.

Hovorca ministerstva financií Peter Papanek tvrdí, že väčšina podnikov MHD patrí mestám, a tie môžu ovplyvňovať výšku cestovného aj bez zásahov štátu. Obce budú nútené tlačiť na dopravné podniky, aby racionalizovali svoju prevádzku. Aj keď obce prevádzku mestskej dopravy zracionalizujú, nedá sa podľa ministerstva vylúčiť 30- až 40-percentné zvýšenie cestovného. Podľa Papanka budú môcť rozhodnúť, či zvýšia dane a rozložia tak záťaž na všetkých obyvateľov vrátane tých, ktorí MHD nevyužívajú, alebo zvýšia cestovné a zaťažia tak len cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Výpadok štátnej dotácie si budú môcť obce vynahradiť zvýšením dane z nehnuteľností, ktoré sú v správe obce.

Čo na to mestá

BRATISLAVA: Dopravný podnik v Bratislave zaznamená po každom zvýšení cien pokles počtu cestujúcich. „Každý si zváži, či sa mu oplatí sedieť pol hodiny v zápche v aute, alebo bude visieť na tyči v autobuse. Ak ho vyjde prevádzka auta lacnejšie, tak bude chodiť autom. Každý si zráta, čo je pre neho výhodnejšie,“ hovorí Miroslav Borišinec z referátu mestskej hromadnej dopravy bratislavského magistrátu.

Už v súčasnosti uprednostňuje veľa ľudí individuálnu dopravu pred hromadnou, lebo pre toho, kto má auto, sa to oplatí. Napríklad cesta trolejbusom číslo 206 zo Slovenského ústavu srdcových chorôb na Hodžovo námestie trvá približne 11 minút. Kto nemá predplatný časový lístok, musí si kúpiť polhodinový lístok za 16 korún, hoci trasa meria iba 3352 metrov. Cesta autom so spotrebou 8,5 litra na 100 kilometrov by vyšla na 8,50, po zvýšení spotrebnej dane na benzín 9,40.

SkryťVypnúť reklamu

BANSKÁ BYSTRICA: „Ak bude za zrušením regulovaných cien nasledovať aj avizované zrušenie dotácií na dopravu, hrozí zvýšenie cestovného minimálne o 10 korún,“ hovorí primátor Banskej Bystrice Ján Králik. Rovnako ako primátor Zvolena Vladimír Maňka má obavu, že zrušenie regulovaných cien v doprave povedie až k obmedzeniu spojov. Momentálne Banskobystričania platia za mestskú hromadnú dopravu 12 korún, dôchodcovia a študenti o polovicu menej. Po zrušení regulovaných cien a dotácií sa tak môže cena prepravy vyšplhať na 24 korún, čo je už pre veľkú časť cestujúcich neúnosné. Už pri terajších cenách dopravy veľa ľudí chodí na bicykloch. Primátor Králik zo skúsenosti hovorí, že na Horehroní medzi Podbrezovou a Breznom sa presúvajú doslova pelotóny cyklistov, ktorí nemajú na dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

NITRA: Vedúci odboru dopravy Mestského úradu v Nitre Ján Pánsky odhaduje, že ak návrh na dereguláciu cestovného prejde, lístok bude stáť o 3-4 koruny viac. Vlani bola mestská doprava dotovaná vyše 16 miliónmi, tento rok vyše 26 miliónmi. Dereguláciou cien by boli ohrozené aj cestovné zľavy. Výšku cestovného bude v konečnom dôsledku ovplyvňovať výška spotrebnej dane, nafty, ale i štátny rozpočet v budúcom roku. „Objednávateľ mestskej hromadnej dopravy, teda mesto, bude musieť takúto situáciu riešiť. My to finančne nezvládneme,“ povedal riaditeľ a. s. Slovenská autobusová doprava Nitra, Ján Vrba.

ŽILINA: „To si neviem predstaviť,“ zareagoval riaditeľ žilinského dopravného podniku Juraj Popluhár. Podľa neho zrušenie regulácie cien by nemuselo automaticky znamenať aj zrušenie štátnych dotácií pre mestá. „Tak je tomu aj v Českej republike.“ Žilina dostala tento rok dotáciu 54 miliónov korún, čo je asi štvrtina nákladov na mestskú hromadnú dopravu. Naposledy sa cestovné zvyšovalo v apríli, základný lístok stojí 12 korún.

SkryťVypnúť reklamu

KOŠICE: Dopravné podniky mesta Košice dostávajú ročne zo štátneho rozpočtu 200 miliónov korún, ďalších 180 miliónov je kapitálová dotácia. Ďalších 40 miliónov ide z pokladne mesta. Cena jednorazového lístka je 12 korún. „Zrušenie štátnych dotácií by znamenalo koniec mestskej hromadnej dopravy na Slovensku. Cena lístka v Košiciach by stúpla minimálne o 50 percent. Myslím si, že na ministerstve financií nemajú informácie o tom, ako funguje mestská doprava v štátoch Európskej únie a ako je dotovaná,“ povedal pre SME ekonomický námestník podniku Pavel Krempašský. (pcs, wm, bej, aha, sen)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Hladinka smeruje do Košíc!
  2. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  3. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  4. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  5. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  6. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  7. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  8. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 860
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 7 692
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 156
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 4 083
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 442
  6. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 3 320
  7. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 226
  8. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 378
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Blanka Ulaherová: V Madride, tri minúty od Guerniky
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Klin (III)
  3. Matej Peluha: Podporuje svoje dieťa aby bol samovražedný atentátnik. Ako sme si sadli s Talibanom na čaj.
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Malé Zlievce
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami: Čakanovce - Galamba
  6. Andrej Šverha: Rakúske Alpy, láska na prvý pohľad
  7. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  8. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 907
  2. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 27 665
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 15 897
  4. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 574
  5. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 8 526
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 377
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 281
  8. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 6 997
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu