SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

MHD – o 100% drahšia?

BRATISLAVA – Cestovné v mestskej hromadnej doprave by po deregulácii cien mohlo zdražieť až o sto percent.

BRATISLAVA – Cestovné v mestskej hromadnej doprave by po deregulácii cien mohlo zdražieť až o sto percent.

V súčasnosti schvaľujú výšku cestovného v MHD príslušné okresné úrady. Cena cestovného však pokrýva skutočné náklady len asi z polovice, na fungovanie mestskej dopravy preto mestá a obce prispievajú aj zo svojho rozpočtu a dotuje ich aj štát. Ak prejde návrh ministerstva financií na dereguláciu, štát mestám od budúceho roka prispievať prestane.

Hovorca ministerstva financií Peter Papanek tvrdí, že väčšina podnikov MHD patrí mestám, a tie môžu ovplyvňovať výšku cestovného aj bez zásahov štátu. Obce budú nútené tlačiť na dopravné podniky, aby racionalizovali svoju prevádzku. Aj keď obce prevádzku mestskej dopravy zracionalizujú, nedá sa podľa ministerstva vylúčiť 30- až 40-percentné zvýšenie cestovného. Podľa Papanka budú môcť rozhodnúť, či zvýšia dane a rozložia tak záťaž na všetkých obyvateľov vrátane tých, ktorí MHD nevyužívajú, alebo zvýšia cestovné a zaťažia tak len cestujúcich.

Skryť Vypnúť reklamu

Výpadok štátnej dotácie si budú môcť obce vynahradiť zvýšením dane z nehnuteľností, ktoré sú v správe obce.

Čo na to mestá

BRATISLAVA: Dopravný podnik v Bratislave zaznamená po každom zvýšení cien pokles počtu cestujúcich. „Každý si zváži, či sa mu oplatí sedieť pol hodiny v zápche v aute, alebo bude visieť na tyči v autobuse. Ak ho vyjde prevádzka auta lacnejšie, tak bude chodiť autom. Každý si zráta, čo je pre neho výhodnejšie,“ hovorí Miroslav Borišinec z referátu mestskej hromadnej dopravy bratislavského magistrátu.

Už v súčasnosti uprednostňuje veľa ľudí individuálnu dopravu pred hromadnou, lebo pre toho, kto má auto, sa to oplatí. Napríklad cesta trolejbusom číslo 206 zo Slovenského ústavu srdcových chorôb na Hodžovo námestie trvá približne 11 minút. Kto nemá predplatný časový lístok, musí si kúpiť polhodinový lístok za 16 korún, hoci trasa meria iba 3352 metrov. Cesta autom so spotrebou 8,5 litra na 100 kilometrov by vyšla na 8,50, po zvýšení spotrebnej dane na benzín 9,40.

Skryť Vypnúť reklamu

BANSKÁ BYSTRICA: „Ak bude za zrušením regulovaných cien nasledovať aj avizované zrušenie dotácií na dopravu, hrozí zvýšenie cestovného minimálne o 10 korún,“ hovorí primátor Banskej Bystrice Ján Králik. Rovnako ako primátor Zvolena Vladimír Maňka má obavu, že zrušenie regulovaných cien v doprave povedie až k obmedzeniu spojov. Momentálne Banskobystričania platia za mestskú hromadnú dopravu 12 korún, dôchodcovia a študenti o polovicu menej. Po zrušení regulovaných cien a dotácií sa tak môže cena prepravy vyšplhať na 24 korún, čo je už pre veľkú časť cestujúcich neúnosné. Už pri terajších cenách dopravy veľa ľudí chodí na bicykloch. Primátor Králik zo skúsenosti hovorí, že na Horehroní medzi Podbrezovou a Breznom sa presúvajú doslova pelotóny cyklistov, ktorí nemajú na dopravu.

Skryť Vypnúť reklamu

NITRA: Vedúci odboru dopravy Mestského úradu v Nitre Ján Pánsky odhaduje, že ak návrh na dereguláciu cestovného prejde, lístok bude stáť o 3-4 koruny viac. Vlani bola mestská doprava dotovaná vyše 16 miliónmi, tento rok vyše 26 miliónmi. Dereguláciou cien by boli ohrozené aj cestovné zľavy. Výšku cestovného bude v konečnom dôsledku ovplyvňovať výška spotrebnej dane, nafty, ale i štátny rozpočet v budúcom roku. „Objednávateľ mestskej hromadnej dopravy, teda mesto, bude musieť takúto situáciu riešiť. My to finančne nezvládneme,“ povedal riaditeľ a. s. Slovenská autobusová doprava Nitra, Ján Vrba.

ŽILINA: „To si neviem predstaviť,“ zareagoval riaditeľ žilinského dopravného podniku Juraj Popluhár. Podľa neho zrušenie regulácie cien by nemuselo automaticky znamenať aj zrušenie štátnych dotácií pre mestá. „Tak je tomu aj v Českej republike.“ Žilina dostala tento rok dotáciu 54 miliónov korún, čo je asi štvrtina nákladov na mestskú hromadnú dopravu. Naposledy sa cestovné zvyšovalo v apríli, základný lístok stojí 12 korún.

Skryť Vypnúť reklamu

KOŠICE: Dopravné podniky mesta Košice dostávajú ročne zo štátneho rozpočtu 200 miliónov korún, ďalších 180 miliónov je kapitálová dotácia. Ďalších 40 miliónov ide z pokladne mesta. Cena jednorazového lístka je 12 korún. „Zrušenie štátnych dotácií by znamenalo koniec mestskej hromadnej dopravy na Slovensku. Cena lístka v Košiciach by stúpla minimálne o 50 percent. Myslím si, že na ministerstve financií nemajú informácie o tom, ako funguje mestská doprava v štátoch Európskej únie a ako je dotovaná,“ povedal pre SME ekonomický námestník podniku Pavel Krempašský. (pcs, wm, bej, aha, sen)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 071
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 651
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 777
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 146
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 866
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 586
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 989
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 812
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 176
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu