SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

MHD – o 100% drahšia?

BRATISLAVA – Cestovné v mestskej hromadnej doprave by po deregulácii cien mohlo zdražieť až o sto percent.

BRATISLAVA – Cestovné v mestskej hromadnej doprave by po deregulácii cien mohlo zdražieť až o sto percent.

V súčasnosti schvaľujú výšku cestovného v MHD príslušné okresné úrady. Cena cestovného však pokrýva skutočné náklady len asi z polovice, na fungovanie mestskej dopravy preto mestá a obce prispievajú aj zo svojho rozpočtu a dotuje ich aj štát. Ak prejde návrh ministerstva financií na dereguláciu, štát mestám od budúceho roka prispievať prestane.

Hovorca ministerstva financií Peter Papanek tvrdí, že väčšina podnikov MHD patrí mestám, a tie môžu ovplyvňovať výšku cestovného aj bez zásahov štátu. Obce budú nútené tlačiť na dopravné podniky, aby racionalizovali svoju prevádzku. Aj keď obce prevádzku mestskej dopravy zracionalizujú, nedá sa podľa ministerstva vylúčiť 30- až 40-percentné zvýšenie cestovného. Podľa Papanka budú môcť rozhodnúť, či zvýšia dane a rozložia tak záťaž na všetkých obyvateľov vrátane tých, ktorí MHD nevyužívajú, alebo zvýšia cestovné a zaťažia tak len cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Výpadok štátnej dotácie si budú môcť obce vynahradiť zvýšením dane z nehnuteľností, ktoré sú v správe obce.

Čo na to mestá

BRATISLAVA: Dopravný podnik v Bratislave zaznamená po každom zvýšení cien pokles počtu cestujúcich. „Každý si zváži, či sa mu oplatí sedieť pol hodiny v zápche v aute, alebo bude visieť na tyči v autobuse. Ak ho vyjde prevádzka auta lacnejšie, tak bude chodiť autom. Každý si zráta, čo je pre neho výhodnejšie,“ hovorí Miroslav Borišinec z referátu mestskej hromadnej dopravy bratislavského magistrátu.

Už v súčasnosti uprednostňuje veľa ľudí individuálnu dopravu pred hromadnou, lebo pre toho, kto má auto, sa to oplatí. Napríklad cesta trolejbusom číslo 206 zo Slovenského ústavu srdcových chorôb na Hodžovo námestie trvá približne 11 minút. Kto nemá predplatný časový lístok, musí si kúpiť polhodinový lístok za 16 korún, hoci trasa meria iba 3352 metrov. Cesta autom so spotrebou 8,5 litra na 100 kilometrov by vyšla na 8,50, po zvýšení spotrebnej dane na benzín 9,40.

SkryťVypnúť reklamu

BANSKÁ BYSTRICA: „Ak bude za zrušením regulovaných cien nasledovať aj avizované zrušenie dotácií na dopravu, hrozí zvýšenie cestovného minimálne o 10 korún,“ hovorí primátor Banskej Bystrice Ján Králik. Rovnako ako primátor Zvolena Vladimír Maňka má obavu, že zrušenie regulovaných cien v doprave povedie až k obmedzeniu spojov. Momentálne Banskobystričania platia za mestskú hromadnú dopravu 12 korún, dôchodcovia a študenti o polovicu menej. Po zrušení regulovaných cien a dotácií sa tak môže cena prepravy vyšplhať na 24 korún, čo je už pre veľkú časť cestujúcich neúnosné. Už pri terajších cenách dopravy veľa ľudí chodí na bicykloch. Primátor Králik zo skúsenosti hovorí, že na Horehroní medzi Podbrezovou a Breznom sa presúvajú doslova pelotóny cyklistov, ktorí nemajú na dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

NITRA: Vedúci odboru dopravy Mestského úradu v Nitre Ján Pánsky odhaduje, že ak návrh na dereguláciu cestovného prejde, lístok bude stáť o 3-4 koruny viac. Vlani bola mestská doprava dotovaná vyše 16 miliónmi, tento rok vyše 26 miliónmi. Dereguláciou cien by boli ohrozené aj cestovné zľavy. Výšku cestovného bude v konečnom dôsledku ovplyvňovať výška spotrebnej dane, nafty, ale i štátny rozpočet v budúcom roku. „Objednávateľ mestskej hromadnej dopravy, teda mesto, bude musieť takúto situáciu riešiť. My to finančne nezvládneme,“ povedal riaditeľ a. s. Slovenská autobusová doprava Nitra, Ján Vrba.

ŽILINA: „To si neviem predstaviť,“ zareagoval riaditeľ žilinského dopravného podniku Juraj Popluhár. Podľa neho zrušenie regulácie cien by nemuselo automaticky znamenať aj zrušenie štátnych dotácií pre mestá. „Tak je tomu aj v Českej republike.“ Žilina dostala tento rok dotáciu 54 miliónov korún, čo je asi štvrtina nákladov na mestskú hromadnú dopravu. Naposledy sa cestovné zvyšovalo v apríli, základný lístok stojí 12 korún.

SkryťVypnúť reklamu

KOŠICE: Dopravné podniky mesta Košice dostávajú ročne zo štátneho rozpočtu 200 miliónov korún, ďalších 180 miliónov je kapitálová dotácia. Ďalších 40 miliónov ide z pokladne mesta. Cena jednorazového lístka je 12 korún. „Zrušenie štátnych dotácií by znamenalo koniec mestskej hromadnej dopravy na Slovensku. Cena lístka v Košiciach by stúpla minimálne o 50 percent. Myslím si, že na ministerstve financií nemajú informácie o tom, ako funguje mestská doprava v štátoch Európskej únie a ako je dotovaná,“ povedal pre SME ekonomický námestník podniku Pavel Krempašský. (pcs, wm, bej, aha, sen)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  2. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  5. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  6. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  8. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 328
  2. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 4 977
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 777
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 706
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 745
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 634
  7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 606
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 605
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 12 992
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 724
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 922
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 360
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 627
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 593
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 538
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 336
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu