SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Lokálky obnovia, lístky budú asi drahšie

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť o pár dní obnoví osobnú dopravu na niektorých tratiach, ktoré vo februári na základe uznesenia vlády zrušila. „Sme radi. Keď vlaky rušili, hovorili sme, že je to zbytočné, že stačilo redukovať počet spojov, teraz

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť o pár dní obnoví osobnú dopravu na niektorých tratiach, ktoré vo februári na základe uznesenia vlády zrušila. „Sme radi. Keď vlaky rušili, hovorili sme, že je to zbytočné, že stačilo redukovať počet spojov, teraz sa k tomu vracajú,“ hovorí starosta Muráňa Roman Goldschmidt. Do jeho obce premávali až do februára lokálky z Plešivca.

Železničiari, ktorí boli proti rušeniu osobnej dopravy na regionálnych tratiach, upozorňovali, že ak sa aj zrušené lokálky obnovia, už sa k nim nevrátia všetci cestujúci. Predseda Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt je zatiaľ opatrnejší: „Musíme si overiť v praxi, ako sa ľudia budú správať. Zistíme to možno až po mesiaci. Musia si znova železnicu nájsť.“

Skryť Vypnúť reklamu

Zo zrušených 25 tratí sa doteraz podarilo obnoviť vďaka samosprávnym krajom a starostom obcí dve. Záhorská Ves – Zohor a Rajec – Žilina. Na prvej trati prevezme od 7. júla dopravu nová Bratislavská koľajová spoločnosť, ktorá získala licenciu. „U nás sa potvrdilo, že ak sa doprava zruší a znova obnoví, cestujúcich bude menej. Železnicou jazdí približne o 30 percent menej ľudí ako predtým. Mám pocit, že niektorí už neveria ani autobusom, ani vlakom a jazdia vlastnými autami. Dúfam, že sa to zmení, keď začnú premávať vlaky Bratislavskej koľajovej spoločnosti a zladia sa odchody a príchody vlakov, aby vyhovovali všetkým ľuďom,“ hovorí starosta Záhorskej Vsi Boris Šimkovič.

Starosta obce Neded Štefan Jancsó tvrdí, že u nich záujem o vlaky je: „Ľudia už vedia, že sa naša trať obnoví, niektorí sa občas u mňa zastavia, pýtajú sa, kedy a ako budú jazdiť vlaky. Oficiálne ale ešte nevieme, v akých časoch budú jazdiť. Podľa mňa bude záujem najmä o ranné spoje. Dosť ľudí dochádza do práce do Bratislavy. Teraz ak chcú byť o siedmej ráno v robote, tak musia ísť autami do Šale a odtiaľ vlakom. Obnovenie vlaku im veľmi pomôže.“

Skryť Vypnúť reklamu

Strojvodcov a výpravcov železnice po obnovení niektorých lokálok nebudú musieť znova prijímať. Po zrušení dopravy ešte nestihli prepustiť všetkých. Lokálky začnú premávať od 15. júna, ale Železničná spoločnosť pristúpi v rovnakom termíne k redukcii osobnej dopravy na iných tratiach. Redukovaných by malo byť 24 osobných vlakov na hlavných tratiach. Lokálky nebudú premávať podľa rovnakého grafikonu ako pred zrušením, bude ich menej.

Hlavným dôvodom zrušenia lokálok bola ich vysoká stratovosť. V máji sa ekonomickí ministri dohodli, že navrhnú dereguláciu cien cestovného na týchto tratiach, aby si mohli samosprávne kraje navrhnúť vyššie cestovné. (rf)

Ktoré trate obnovia

Šaľa – Neded

Žilina – Rajec (jazdí už dávnejšie, ale teraz bude straty hradiť Želeničná spoločnosť)

Skryť Vypnúť reklamu

Trenčín – Chynorany

Úľany nad Žitavou – Zlaté Moravce

Levice – Štúrovo

Čata – Šahy

Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica

Plešivec – Muráň

Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany

Na trati Zohor – Záhorská Ves bude zabezpečovať dopravné výkony Železničná spoločnosť na základe obchodnej zmluvy s bratislavským Vyšším územným celkom do 4. júla tohto roku. Po tomto termíne by mala osobnú dopravu zabezpečovať Bratislavská koľajová spoločnosť.

(Zdroj: Železničná spoločnosť)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 071
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 651
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 777
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 146
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 866
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 586
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 989
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 812
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 176
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu