SME

Lokálky obnovia, lístky budú asi drahšie

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť o pár dní obnoví osobnú dopravu na niektorých tratiach, ktoré vo februári na základe uznesenia vlády zrušila. „Sme radi. Keď vlaky rušili, hovorili sme, že je to zbytočné, že stačilo redukovať počet spojov, teraz

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť o pár dní obnoví osobnú dopravu na niektorých tratiach, ktoré vo februári na základe uznesenia vlády zrušila. „Sme radi. Keď vlaky rušili, hovorili sme, že je to zbytočné, že stačilo redukovať počet spojov, teraz sa k tomu vracajú,“ hovorí starosta Muráňa Roman Goldschmidt. Do jeho obce premávali až do februára lokálky z Plešivca.

Železničiari, ktorí boli proti rušeniu osobnej dopravy na regionálnych tratiach, upozorňovali, že ak sa aj zrušené lokálky obnovia, už sa k nim nevrátia všetci cestujúci. Predseda Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt je zatiaľ opatrnejší: „Musíme si overiť v praxi, ako sa ľudia budú správať. Zistíme to možno až po mesiaci. Musia si znova železnicu nájsť.“

SkryťVypnúť reklamu

Zo zrušených 25 tratí sa doteraz podarilo obnoviť vďaka samosprávnym krajom a starostom obcí dve. Záhorská Ves – Zohor a Rajec – Žilina. Na prvej trati prevezme od 7. júla dopravu nová Bratislavská koľajová spoločnosť, ktorá získala licenciu. „U nás sa potvrdilo, že ak sa doprava zruší a znova obnoví, cestujúcich bude menej. Železnicou jazdí približne o 30 percent menej ľudí ako predtým. Mám pocit, že niektorí už neveria ani autobusom, ani vlakom a jazdia vlastnými autami. Dúfam, že sa to zmení, keď začnú premávať vlaky Bratislavskej koľajovej spoločnosti a zladia sa odchody a príchody vlakov, aby vyhovovali všetkým ľuďom,“ hovorí starosta Záhorskej Vsi Boris Šimkovič.

Starosta obce Neded Štefan Jancsó tvrdí, že u nich záujem o vlaky je: „Ľudia už vedia, že sa naša trať obnoví, niektorí sa občas u mňa zastavia, pýtajú sa, kedy a ako budú jazdiť vlaky. Oficiálne ale ešte nevieme, v akých časoch budú jazdiť. Podľa mňa bude záujem najmä o ranné spoje. Dosť ľudí dochádza do práce do Bratislavy. Teraz ak chcú byť o siedmej ráno v robote, tak musia ísť autami do Šale a odtiaľ vlakom. Obnovenie vlaku im veľmi pomôže.“

SkryťVypnúť reklamu

Strojvodcov a výpravcov železnice po obnovení niektorých lokálok nebudú musieť znova prijímať. Po zrušení dopravy ešte nestihli prepustiť všetkých. Lokálky začnú premávať od 15. júna, ale Železničná spoločnosť pristúpi v rovnakom termíne k redukcii osobnej dopravy na iných tratiach. Redukovaných by malo byť 24 osobných vlakov na hlavných tratiach. Lokálky nebudú premávať podľa rovnakého grafikonu ako pred zrušením, bude ich menej.

Hlavným dôvodom zrušenia lokálok bola ich vysoká stratovosť. V máji sa ekonomickí ministri dohodli, že navrhnú dereguláciu cien cestovného na týchto tratiach, aby si mohli samosprávne kraje navrhnúť vyššie cestovné. (rf)

Ktoré trate obnovia

Šaľa – Neded

Žilina – Rajec (jazdí už dávnejšie, ale teraz bude straty hradiť Želeničná spoločnosť)

SkryťVypnúť reklamu

Trenčín – Chynorany

Úľany nad Žitavou – Zlaté Moravce

Levice – Štúrovo

Čata – Šahy

Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica

Plešivec – Muráň

Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany

Na trati Zohor – Záhorská Ves bude zabezpečovať dopravné výkony Železničná spoločnosť na základe obchodnej zmluvy s bratislavským Vyšším územným celkom do 4. júla tohto roku. Po tomto termíne by mala osobnú dopravu zabezpečovať Bratislavská koľajová spoločnosť.

(Zdroj: Železničná spoločnosť)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 233
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 487
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 010
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 648
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 508
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 025
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 320
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 844
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 670
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 480
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 381
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 199
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 075
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu