BRATISLAVA – Železničná spoločnosť o pár dní obnoví osobnú dopravu na niektorých tratiach, ktoré vo februári na základe uznesenia vlády zrušila. „Sme radi. Keď vlaky rušili, hovorili sme, že je to zbytočné, že stačilo redukovať počet spojov, teraz sa k tomu vracajú,“ hovorí starosta Muráňa Roman Goldschmidt. Do jeho obce premávali až do februára lokálky z Plešivca.
Železničiari, ktorí boli proti rušeniu osobnej dopravy na regionálnych tratiach, upozorňovali, že ak sa aj zrušené lokálky obnovia, už sa k nim nevrátia všetci cestujúci. Predseda Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt je zatiaľ opatrnejší: „Musíme si overiť v praxi, ako sa ľudia budú správať. Zistíme to možno až po mesiaci. Musia si znova železnicu nájsť.“
Zo zrušených 25 tratí sa doteraz podarilo obnoviť vďaka samosprávnym krajom a starostom obcí dve. Záhorská Ves – Zohor a Rajec – Žilina. Na prvej trati prevezme od 7. júla dopravu nová Bratislavská koľajová spoločnosť, ktorá získala licenciu. „U nás sa potvrdilo, že ak sa doprava zruší a znova obnoví, cestujúcich bude menej. Železnicou jazdí približne o 30 percent menej ľudí ako predtým. Mám pocit, že niektorí už neveria ani autobusom, ani vlakom a jazdia vlastnými autami. Dúfam, že sa to zmení, keď začnú premávať vlaky Bratislavskej koľajovej spoločnosti a zladia sa odchody a príchody vlakov, aby vyhovovali všetkým ľuďom,“ hovorí starosta Záhorskej Vsi Boris Šimkovič.
Starosta obce Neded Štefan Jancsó tvrdí, že u nich záujem o vlaky je: „Ľudia už vedia, že sa naša trať obnoví, niektorí sa občas u mňa zastavia, pýtajú sa, kedy a ako budú jazdiť vlaky. Oficiálne ale ešte nevieme, v akých časoch budú jazdiť. Podľa mňa bude záujem najmä o ranné spoje. Dosť ľudí dochádza do práce do Bratislavy. Teraz ak chcú byť o siedmej ráno v robote, tak musia ísť autami do Šale a odtiaľ vlakom. Obnovenie vlaku im veľmi pomôže.“
Strojvodcov a výpravcov železnice po obnovení niektorých lokálok nebudú musieť znova prijímať. Po zrušení dopravy ešte nestihli prepustiť všetkých. Lokálky začnú premávať od 15. júna, ale Železničná spoločnosť pristúpi v rovnakom termíne k redukcii osobnej dopravy na iných tratiach. Redukovaných by malo byť 24 osobných vlakov na hlavných tratiach. Lokálky nebudú premávať podľa rovnakého grafikonu ako pred zrušením, bude ich menej.
Hlavným dôvodom zrušenia lokálok bola ich vysoká stratovosť. V máji sa ekonomickí ministri dohodli, že navrhnú dereguláciu cien cestovného na týchto tratiach, aby si mohli samosprávne kraje navrhnúť vyššie cestovné. (rf)
Ktoré trate obnovia
Šaľa – Neded
Žilina – Rajec (jazdí už dávnejšie, ale teraz bude straty hradiť Želeničná spoločnosť)
Trenčín – Chynorany
Úľany nad Žitavou – Zlaté Moravce
Levice – Štúrovo
Čata – Šahy
Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica
Plešivec – Muráň
Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany
Na trati Zohor – Záhorská Ves bude zabezpečovať dopravné výkony Železničná spoločnosť na základe obchodnej zmluvy s bratislavským Vyšším územným celkom do 4. júla tohto roku. Po tomto termíne by mala osobnú dopravu zabezpečovať Bratislavská koľajová spoločnosť.
(Zdroj: Železničná spoločnosť)