Pri výbere trasy by sa mal každý cyklista zvážiť sily, aby sa nedostal do problémov.
[content type="img" render-type="pressphoto" title="" src="https://m.smedata.sk/api-media/media/image/sme/8/56/5662688/5662688.jpeg?rev=2" author="Foto: TASR" longread-pos="full"]Cyklistický boom prepukol na Slovensku asi pred šiestimi rokmi, do sedla bicykla si sadá čoraz viac mladých ľudí.[/content]
Pozrite si naše tipy na cykloturistiku nielen po Slovensku.
TEXT: Annamária Ondrejková
Čoraz viac Slovákov trávi čas v sedle bicykla. Ulice miest brázdia retrobicykle s prútenými košíkmi, na cestách zasa šliapu do pedálov cyklisti v dresoch tímov, za ktoré jazdia Peter Sagan či Peter Velits. Na bicykli však môžete vyraziť aj do hôr či za historickými pamiatkami.
Tak ako hokej spojí na pár dní Slovensko v jednu veľkú fanúšikovskú rodinu, tak aj výkony Petra Sagana na Tour de France mnohých nabádajú k tomu, aby v lete vytiahli z pivnice zaprášené bicykle.
„Slovákov nepochybne prebudili aj úspechy našich popredných športovcov, či už bratov Saganovcov alebo Velitsovcov,“ hovorí Marek Michálek z portálu cyklomania.sk.
Dodáva, že záujem o cyklistiku prepukol približne pred šiestimi rokmi a každým rokom cyklistov pribúda.
Rovnaký názor má aj šéf sekcie cyklistiky Slovenského klubu turistov Ernest Rusnák. „Zvýšený záujem o cyklistiku pozorujeme u mladých ľudí, a to treba oceniť.“ Pozitívne tiež je, že okrem narastajúceho počtu nových cyklistov vznikajú aj nové cyklotrasy a služby.
„Zariadenia, kde radi vidia cyklistov a sú k ním ústretoví, certifikuje nadácia Ekopolis na webe vitajtecyklisti.sk,“ objasňuje Michálek. Certifikácia Vitajte cyklisti! združuje turistické zariadenia a služby, ktoré sú prispôsobené potrebám cyklistov, čím podporujú cykloturistiku na Slovensku.
Kam na bicykli?
Slovensko má nespočetne veľa malebných zákutí, kde môžu ľudia tráviť voľné chvíle aj v sedle bicykla. Medzi turistami sú obľúbené Donovaly, Tatry, Karpaty, ale aj povodia riek Morava, Váh a Dunaj.
„Osobne odporúčam cyklistiku v Javorníkoch alebo v okolí Strážova. Pre rodiny s malými deťmi zasa cykloturistiku okolo Vodného diela Žilina alebo aj kysuckú cyklotrasu popri rieke Kysuca,“ radí Michálek s tým, že oba varianty vedú po ceste bez automobilovej premávky.
Skúsenejší cyklisti sa zhodujú, že každý by si mal pri výbere trasy zhodnotiť sily, aby sa nedostal do problémov.
„Zvoliť si správnu lokalitu a náročnosť trasy by mal byť pre každého cestovateľa základ. Často poslúžia rôzne servery o cyklotrasách, kde zistíte ich náročnosť,“ hovorí Michálek.
Okrem horských a prírodných cestičiek začínajú vznikať aj nové asfaltové cyklotrasy pri mestských sídlach. „Viaceré mestá a obce už začali s budovaním samostatných cyklotrás s asfaltovým povrchom. Žiaľ, stále ich je veľmi málo, čo sa týka dĺžky aj počtu,“ vysvetľuje Rusnák.
Máme čo dobiehať
Pri porovnávaní cyklotrás s okolitými štátmi narazíme na najväčší problém cyklistiky na Slovensku. Stav a ani dĺžka cyklistických chodníkov nestačí požiadavkám cyklistov.
„Hustotu cyklotrás a ich vybavenosť nemožno porovnávať s okolitými štátmi, ale zlepšuje sa to,“ otvorene priznáva Michálek. Svetlým príkladom je očakávaná cyklomagistrála v povodí rieky Váh.