BRATISLAVA. Reklamáciu na dovolenku z dôvodu nespokojnosti nikdy nepodalo 82,5 percenta Slovákov. Podľa prieskumu poisťovne D.A.S. dovolenku úspešne reklamovalo 12,2 percenta respondentov vo veku 18 až 65 rokov. Naopak, 5,3 percenta opýtaných bolo pri reklamácii neúspešných.
Podľa vedúceho úseku likvidácie poistných udalostí poisťovne Ilju Sulíka je v súčasnosti spotrebiteľská ochrana na Slovenku pri cestovných zájazdoch na pomerne vysokej úrovni.
"Je však potrebné, aby sa klienti pred kúpou zájazdu podrobne informovali," povedal. Najmä pri leteckých zájazdoch s charterovými letmi je podľa neho dôležité ujasniť si definíciu doby trvania zájazdu.
Niekedy chýba jasná definícia
Nie všetky cestovné kancelárie (CK) majú jasne definované hotelové dni, teda dni s 24-hodinovou možnosťou ubytovania a transferové dni, teda dni odchodu a príchodu. Ujasniť si je potrebné tiež to, v akých prípadoch má cestovná kancelária právo zmeniť klientovi ubytovanie alebo dokonca lokalitu ubytovania, ak pôvodný hotel je naplnený.
Klienti by sa podľa Sulíka tiež mali informovať, či sú ponúkané služby, ako napríklad športové aktivity alebo animačné programy v danom hoteli garantované, alebo uvedené len ako možná súčasť aktivít za príplatok.
Cestovky sú povinne poistené
Každú dovolenkovú sezónu sa podľa Sulíka verejnosť stretáva aj s problematikou krachov cestovných kancelárií.
"Ak kancelária nie je schopná klientom zabezpečiť či už realizáciu plnení spojených s dovolenkou alebo vrátenie ceny zájazdu, ktorý bol z dôvodov na strane CK zrušený, má túto povinnosť príslušná poisťovňa, u ktorej je CK povinne poistená proti úpadku," uviedol Sulík.
Ak CK skrachuje počas trvania dovolenky, nevyhnutný prevoz klientov na Slovensko zabezpečuje a financuje poisťovňa.
Platnosť trvania poistenia
Cestovke však môže uplynúť platnosť trvania poistenia, a nové už neuzavrie. "Návrat domov si tak musia klienti zabezpečiť na vlastné náklady a svoje nároky si následne môžu uplatňovať voči CK, najpravdepodobnejšie v rámci konkurzného konania," povedal Sulík.
Tiež sa podľa neho môže stať, že poistná suma nebude stačiť na uspokojenie nárokov všetkých poškodených klientov. "V takom prípade budú klienti odškodnení pomerne, zvyšok si budú musieť uplatniť voči CK," dodal. Ak je zájazd kúpený u zahraničnej cestovnej kancelárie bez pobočky na Slovensku, všetky reklamačné procedúry prebiehajú podľa práva jej domovského štátu.